Roboty budowlane należy szacować łącznie w jednym obiekcie budowlanym. Jeśli roboty tego samego typu są wykonywane w różnych obiektach, ich wartość także trzeba połączyć. Usługi projektowe dotyczące przygotowania dokumentacji technicznych robót powinny być potraktowane łącznie w odniesieniu do konkretnej inwestycji budowlanej. Taką samą zasadę UZP artykułuje w odniesieniu do usług nadzoru inwestorskiego. Przedstawiamy skrót stanowiska Urzędu Zamówień Publicznych zawartego w opinii pt.: „Ustalanie wartości zamówienia na roboty budowlane i związanych z nim zamówień na usługi projektowania oraz nadzoru inwestorskiego”.
Opinia na wstępie przytacza definicję robót budowlanych z art. 7 pkt 21 ustawy Pzp a następnie odnosi się do ogólnych zasad ustalania wartości zamówień publicznych, które należy przełożyć także na roboty budowlane.
Przypomina także podstawy prawne, które rządzą określaniem wartości szacunkowej zamówienia zarówno na roboty budowlane jak i usługi nadzoru inwestorskiego oraz usługi projektowania. Będą to:
Następnie w opinii można wyodrębnić sekcje, które opisują:
1) zasady szacowania robót budowlanych, gdy przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót,
2) zasady szacowania robót budowlanych, gdy przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych,
3) obowiązek doliczenia do wartości robót budowlanych wartości dostaw i usług oddanych do dyspozycji wykonawcy,
4) zasady ustalania wartości zamówienia na usługi projektowe wykonania dokumentacji technicznej oraz usługi nadzoru inwestorskiego.
W przypadku wykonania robót wartość szacunkową zamówienia publicznego należy określić na bazie kosztorysu inwestorskiego, który został z kolei sporządzony na podstawie:
Jak wynika z § 1 pkt 8 rozporządzenia, podstawą ustalenia wartości zamówienia jest wartość kosztorysowa robót, przez którą należy rozumieć wartość robót wynikającą z kosztorysu inwestorskiego. Wartość kosztorysowa robót obejmuje wartość wszystkich materiałów, urządzeń i konstrukcji potrzebnych do zrealizowania przedmiotu zamówienia (por. § 2 ust. 2 rozporządzenia).
Wartość zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, ustala się na podstawie planowanych kosztów:
Do wartości robót budowlanych należy doliczyć także wartości niezbędnych dostaw i usług oddanych do dyspozycji wykonawcy.
Jednak wartość usługi projektowej wraz z usługami projektanta lub specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych nie stanowią kategorii dostaw lub usług oddawanych przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy w rozumieniu art. 30 ust. 3 ustawy Pzp. Nie doliczamy zatem ich kwoty do wartości szacunkowej zamówienia na roboty budowlane.
W opinii czytamy: „Dla ustalenia obowiązku łącznego szacowania wartości zamówienia na roboty budowlane konieczne jest ustalenie przez zamawiającego, czy ma do czynienia z jednym obiektem budowlanym. Ocena, czy w konkretnym postępowaniu zamawiający ma do czynienia z jednym obiektem budowlanym, powinna być dokonana w świetle gospodarczych i technicznych funkcji, które obiekt ten będzie spełniał.
Stwierdzenie takiej okoliczności powoduje, że na potrzeby ustalenia obowiązku stosowania przepisów ustawy Pzp należy brać pod uwagę całość robót budowlanych, nawet jeżeli udzielane są w kilku postępowaniach lub w częściach. Innymi słowy, jeżeli planowane roboty budowlane składają się na jeden obiekt budowlany, wyznaczony wspólną funkcją gospodarczą i techniczną, wówczas zamawiający powinien dokonać łącznego szacowania, sumując wartość robót składających się na ww. zamówienie”.
Jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac remontowych w ramach jednego obiektu budowlanego, wówczas wartość tych robót trzeba potraktować łącznie i zlecić tak jak jedno zamówienie publiczne.
Jeśli zamawiający planuje roboty budowlane w kilku obiektach budowlanych, wówczas, oceniając, czy potraktować je łącznie czy rozdzielnie, należy – zdaniem autora opinii UZP – wziąć pod uwagę:
Z kolei w odniesieniu do szacowania wartości usług projektowych i usług nadzoru inwestorskiego czytamy w opinii, że:
„Zamówienia na usługi przygotowania dokumentacji projektowych powinny zatem korzystać z autonomii postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w takim zakresie, w jakim korzystają z niej roboty budowlane, stanowiące rezultat określonych prac projektowych. Zakresem odrębnego zamówienia na usługi projektowe dotyczące przygotowania dokumentacji technicznych robót budowlanych objęte powinny być usługi służące przygotowaniu konkretnej inwestycji budowlanej.
(…) Analogicznie, z uwagi na ścisłe powiązanie świadczeń, zamówienie na roboty budowlane powinno stanowić punkt odniesienia dla ustalenia zakresu oraz wielkości zamówienia na świadczenie usług nadzoru inwestorskiego towarzyszących realizacji określonych robót budowlanych. Tym samym, jednym zamówieniem na usługi nadzoru zamawiający powinien objąć te usługi, które będą związane z realizacją konkretnej inwestycji budowlanej”.
Obszerny artykuł dotyczący opisu zamówienia na roboty budowlane oraz zasad szacowania przeczytasz tutaj:
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl/portal-zamowienia-publiczne
Opracowanie: