Zakupy do 130.000 zł mimo, że nie podlegają ustawie Pzp, muszą być dokonywane w sposób celowy i oszczędny w każdym przypadku, gdy podmiot wydatkuje publiczne środki. Aby zapobiec zarzutom ewentualnych kontroli, stosuj w swojej jednostce procedury wydatkowania także tych funduszy, które z uwagi na wartość są wyłączone z obowiązku ustawowego. W artykule przedstawiamy, jak w zgodzie z regułami prawa przejść przez tego typu postępowanie. Pamiętaj, że na naszej stronie WWW znajdziesz również wzór regulaminu zamówień podprogowych – LINK.
W grudniu ubiegłego roku Urząd Zamówień Publicznych wydał opinię prawną dotyczącą szacowania robót budowlanych i powiązanych z nimi usług nadzoru inwestorskiego i usług projektowych. Opinia zmieniła dotychczas stosowane praktyczne zasady szacowania w szczególności usług nadzoru i projektowania, które – upraszczając – sumowano wedle branż czy specjalności, jakich one dotyczyły. Wedle aktualnego stanowiska UZP usługi trzeba odnieść do konkretnej inwestycji budowlanej. Jak rozumieć to twierdzenie? Czy faktycznie nadzór nad każdą inwestycją budowlaną można potraktować osobno? Dodatkowo – czy opinia UZP zmienia podejście do szacowania robót budowlanych w jednym i kilku obiektach budowlanych? Sprawdź w naszym opracowaniu.
Krótkie streszczenie opinii Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Ustalanie wartości zamówienia na roboty budowlane i związanych z nim zamówień na usługi projektowania oraz nadzoru inwestorskiego” znajdziesz tutaj:
Tekst opinii w oryginale jest dostępny na stronach UZP.
Dnia 1 stycznia 2021 r. tj. w dacie wejścia w życie nowego Prawa zamówień publicznych przestał obowiązywać art. 4 pkt 8 ustawy Pzp. Regulacja ta stanowiła, że przepisów ustawy Pzp nie stosujemy do zamówień o wartości poniżej 30.000 euro. Obecnie zastępuje go art. 2 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy Pzp. Prób bagatelności zamieniono na 130.000 zł.