Pomimo istniejącego od października 2018 roku obowiązku elektronizacji zamówień, a w konsekwencji posługiwania się przez zamawiających platformami zakupowymi, sam zakres informowania wykonawców nie uległ zasadniczej zmianie. Tym samym zamawiający nadal nie mają obowiązku przekazywania wszystkim wykonawcom „do wiadomości” informacji o czynnościach podejmowanych przez siebie podczas badania ofert, korespondencji toczonej z innymi wykonawcami, jak też przesyłania im innych dokumentów – poza tymi, co do których wyraźnie wskazano na taki obowiązek, np. w art. 92 ust. 1 i 1a ustawy Pzp (wyrok KIO z dnia 24 lipca 2019 r. sygn. KIO 1318/19).
Wynikający z ustawy Pzp obowiązek informacyjny zamawiającego można – w ogólności – podzielić według kryterium grona odbiorców oraz według sposobu ujawnienia. W kryterium grona odbiorców można rozróżnić trzy grupy informacji mianowicie przekazywane:
1) konkretnym wykonawcom i ich dotyczące,
2) wszystkim wykonawcom oraz
3) ogółowi zainteresowanych (niekoniecznie będących wykonawcami).
W kryterium sposobu ujawniania informacji można rozróżnić te, które zamawiający musi ujawnić z własnej inicjatywy (np. ogłoszenie o zamówieniu, siwz, informacje wskazane w art. 92 ustawy Pzp, ogłoszenie o udzieleniu zamówienia) oraz informacje przekazywane na wniosek wykonawcy – będą to, w uproszczeniu, informacje nie należące do grupy pierwszej, a nieobjęte tajemnicą.
Dlatego Izba uznała, że zamawiający nie miał obowiązku przesyłania odwołującemu kopii korespondencji z innym wykonawcą, np. wezwania do wyjaśnień w zakresie ceny czy udzielonych przez tego wykonawcę wyjaśnień ani informowania go, że do takich wyjaśnień wzywał. Nie można więc mówić tu o jakimkolwiek zaniechaniu ze strony zamawiającego, czy uchybieniu zasadzie jawności i przejrzystości postępowania, jak też równemu traktowaniu wykonawców i uczciwej konkurencji.
O tym, jak prowadzić dokumentację postępowania i ją udostępniać wykonawcom przeczytasz m.in. w artykułach:
Źródło: www.uzp.gov.pl; Informator UZP nr 3/2019
Opracowanie: