Izba przypomniała, że w aktualnym stanie prawnym warunki udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia muszą być spełnione na dzień składania ofert (nawet jeśli wraz z ofertą nie są wymagane inne dokumenty prócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu) i muszą trwać przez cały okres postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W rozpoznawanym postępowaniu zamawiający wymagał posiadania ubezpieczenia OC na stosowną kwotę i takie ubezpieczenie wykonawca powinien mieć w chwili składania oferty, jak i przedstawić dokument na jego potwierdzenie (polisę) − wyrok KIO z 22 sierpnia 2019 r. (sygn. akt KIO 1551/19).
Należy przy tym zwrócić uwagę na charakter wymogu i charakter samej polisy – wykonawca posiada ubezpieczenie od momentu określonego w umowie ubezpieczenia, na kwotę określoną w umowie ubezpieczenia oraz na określonych w niej warunkach, na dowód czego zostaje wystawiona polisa o odpowiedniej treści (lub dokument o innej nazwie, lecz o tym samym charakterze). Bez owej umowy (polisy) ubezpieczenie nie istnieje, albo nie istnieje na danych warunkach.
Jest to inna sytuacja niż wydanie zaświadczenia przez organ skarbowy i ZUS czy informacji z KRK – tam dany stan (niezaleganie z podatkami i składkami bądź niekaralność) istnieje niezależnie od uzyskania zaświadczenia. Dlatego też data zaświadczeń tego typu w praktyce jest traktowana w nieco inny sposób.
Źródło:
www.uzp.gov.pl, Informator UZP nr 3/2019
O tym, jak sprawdzać warunek ubezpieczenia przeczytasz m.in. tutaj: Zwróć uwagę na właściwą polisę OC w przypadku oferty konsorcjum
Opracowanie: