Zgodnie z dokumentacją postępowania zamawiający miał przyznawać 30 pkt za jedną dodatkową śmieciarkę ponad wymaganą w opisie warunku udziału w postępowaniu. Odwołujący zakwestionował tak sformułowane kryterium, wskazując, iż nie będzie miało ono wpływu na jakość świadczonej usługi. KIO zgodziła się, że kryterium naruszało art. 91 ust. 3 ustawy Pzp, w którym to przepisie wyłączono możliwość oceny wiarygodności technicznej wykonawcy w ramach kryterium oceny ofert (wyrok KIO z 1 lutego 2019 r., sygn. akt KIO 55/19).
Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy Pzp kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. Izba uznała, że zamawiający nie wykazał, w jaki sposób dodatkowy pojazd miałby wpływać na podniesienie standardu przedmiotu zamówienia. Faktycznie ilość sprzętu niezbędnego do wykonania przedmiotu umowy nie została narzucona w sposób sztywny i pozostawiono ją do indywidualnej oceny wykonawcy na etapie realizacji umowy, z tym zastrzeżeniem że usługa ma być świadczona w sposób prawidłowy. Przyjmując stanowisko zamawiającego, w którym przekonywał, że warunek udziału w postępowaniu uwzględnia minimalną ilość sprzętu potrzebną do wykonania usługi, zaoferowanie dodatkowego pojazdu mogłoby mieć znaczenie wyłącznie na etapie oceny oferty.
Jeżeli bowiem w praktyce pojazd ten nie będzie musiał być wykorzystany do zapewnienia właściwego świadczenia usługi, to rozsądnie kalkulujący koszty wykonawca nie będzie miał potrzeby angażowania dodatkowego sprzętu, który w tym samym czasie mógłby być skierowany do realizacji innej umowy.
Ustalenie kryterium oceny ofert powinno przekładać się na wyższy walor otrzymanego świadczenia. Element związany z infrastrukturą sprzętową, który może mieć realne znaczenie dla podniesienia jakości usługi, zamawiający ujął w kryterium związanym ze spełnieniem normy emisji spalin „Euro IV” lub wyższej.
Źródło: Informator UZP nr 1/2019, www.uzp.gov.pl
Opracowanie: