Prócz informacji o punktacji przyznanej poszczególnym ofertom zamawiający musi również przytoczyć uzasadnienie faktycznie i prawne w odniesieniu do oceny ofert. Powołanie się w tym przypadku na tajemnicę przedsiębiorstwa nie uzasadnia w sposób automatyczny braku tych informacji w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia. Brak przekazania przez zamawiającego informacji dotyczącej oceny ofert jest sprzeczny z zasadami:
Takie działanie uniemożliwia bowiem kontrolę czynności oceny ofert, której dokonał zamawiający. Stawia też w uprzywilejowanej sytuacji wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę. Działanie zamawiającego jest nietransparentne. Tymczasem zasada przejrzystości postępowania wymaga, aby zamawiający dokumentował swoje czynności w sposób jasny i zrozumiały, taki który umożliwi ich późniejszą ocenę (wyrok z 3 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 2576/19)*.
Izba nie podzieliła poglądu zamawiającego, że jego obowiązek informacyjny związany
z zakończeniem postępowania ogranicza się do przekazania wykonawcom informacji na temat punktacji.
Artykuł 92 ust. 1 pkt 1 Pzp [poprzedniej ustawy Pzp – przyp. red.] stanowi wprawdzie, że zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty, podając punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację. Jednak nakazuje on również wprost podanie w tym przypadku uzasadnienia faktycznego i prawnego.
Takiego uzasadnienia zamawiający nie uwzględnił, czym naruszył przepisy ustawy.
Zamawiający powołał się w tym przypadku na zastrzeżenie jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji, które miały znaczenie dla oceny w kryterium metodyka i doświadczenie osób realizujących zamówienie. Jednak KIO wskazała, że:
* Wyrok wydano zgodnie z przepisami ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. i jest on aktualny w procedurach, które toczą się zgodnie poprzednimi regulacjami prawnymi.
Źródło: www.uzp.gov.pl
Opracowanie: