O czym zamawiający musi poinformować, gdy kończy postępowanie w sprawie zamówienia?

Stan prawny na dzień: 10.08.2021
O czym zamawiający musi poinformować, gdy kończy postępowanie w sprawie zamówienia?

Prócz informacji o punktacji przyznanej poszczególnym ofertom zamawiający musi również przytoczyć uzasadnienie faktycznie i prawne w odniesieniu do oceny ofert. Powołanie się w tym przypadku na tajemnicę przedsiębiorstwa nie uzasadnia w sposób automatyczny braku tych informacji w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia. Brak przekazania przez zamawiającego informacji dotyczącej oceny ofert jest sprzeczny z zasadami:

  • równego traktowania wykonawców,
  • uczciwej konkurencji,
  • transparentności prowadzonego postępowania.

Takie działanie uniemożliwia bowiem kontrolę czynności oceny ofert, której dokonał zamawiający. Stawia też w uprzywilejowanej sytuacji wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę. Działanie zamawiającego jest nietransparentne. Tymczasem  zasada przejrzystości postępowania wymaga, aby zamawiający dokumentował swoje czynności w sposób jasny i zrozumiały, taki który umożliwi ich późniejszą ocenę (wyrok z 3 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 2576/19)*.

Izba nie podzieliła poglądu zamawiającego, że jego obowiązek informacyjny związany
z zakończeniem postępowania ogranicza się do przekazania wykonawcom informacji na temat punktacji.

Artykuł 92 ust. 1 pkt 1 Pzp [poprzedniej ustawy Pzp – przyp. red.] stanowi wprawdzie, że zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty, podając punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację. Jednak nakazuje on również wprost podanie w tym przypadku uzasadnienia faktycznego i prawnego.

Takiego uzasadnienia zamawiający nie uwzględnił, czym naruszył przepisy ustawy.

Zamawiający powołał się w tym przypadku na zastrzeżenie jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji, które miały znaczenie dla oceny w kryterium metodyka i doświadczenie osób realizujących zamówienie. Jednak KIO wskazała, że:

  1. Uznanie nieskuteczności zastrzeżenia tych informacji skutkuje obowiązkiem ich ujawnienia. Oznacza to, że można je powołać w informacji o wyniku postępowania.
  2. Zamawiający uznając zastrzeżone informacje za tajemnicę przedsiębiorstwa,
    powinien był swoje stanowisko sformułować tak, by ochronić te informacje. Mógł np. pominąć indywidualne i konkretne dane, np. dane osobowe personelu. Oświadczenia
    zamawiającego składane na części niejawnej rozprawy jasno dowiodły, że było to możliwe.

* Wyrok wydano zgodnie z przepisami ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. i jest on aktualny w procedurach, które toczą się zgodnie poprzednimi regulacjami prawnymi.

Źródło: www.uzp.gov.pl

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...