Zamawiający ma obowiązek podać faktyczne i prawne uzasadnienie czynności unieważnienia postępowania. Uzasadnienie faktyczne wymaga wskazania okoliczności (faktów, zdarzeń, stanu), które nakazują zamawiającemu zastosować określoną normę prawną. Jest ono niezbędne, aby wykonawca mógł ocenić, czy dana czynność zamawiającego mieści się w granicach przytoczonej podstawy prawnej, a więc czy dokonano jej we właściwy sposób.
Uzasadnienie prawne czynności unieważnienia postępowania nie może natomiast ograniczać się tylko do podania i zacytowania przepisu ustawy Prawo zamówień publicznych. Wiąże się bowiem z obowiązkiem wykazania rzeczywistego wypełnienia przez zaistniałe okoliczności hipotezy danej normy prawnej. Za naruszenie zasady jawności postępowania należy uznać np. przypadki, w których zamawiający uchyla się od uzasadnienia unieważnienia przetargu ze względu na wadę widoczną wprost przy zapoznawaniu się z dokumentacją postępowania bądź znaną stronom postępowania przetargowego.
Zamawiający musi podać w informacji kierowanej do wykonawców precyzyjne i wyczerpujące uzasadnienie, które wskazuje na okoliczności obligujące do unieważnienia postępowania przetargowego. Jest to bezwzględna konieczność. Brak wymaganych informacji może uniemożliwić wykonawcy skorzystanie ze środków ochrony prawnej. Nie będzie on bowiem w stanie właściwie odnieść się do rzeczywistych przyczyn unieważnienia postępowania.
Na podstawie: „Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Gawrońska-Baran Andrzela i in.” opublikowano: WKP 2021
O unieważnieniu postępowania KIO orzekała w niedawnym wyroku, który omawiamy w artykule: „Niemożliwa do usunięcia wada w unieważnieniu postępowania – wyrok KIO”.