Dnia 16 kwietnia 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt przewiduje m.in. uchylenie art. 11 ust. 4 ustawy Pzp. Co to w praktyce oznacza dla zamawiających i wykonawców?
Dnia 7 września 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-601/21. Trybunał orzekł w nim, że wprowadzając do prawa polskiego
wyłączenia nieprzewidziane w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, w odniesieniu do zamówień dotyczących wytwarzania m.in. znaków akcyzy, znaków legalizacyjnych, nalepek kontrolnych, kart do głosowania, znaków holograficznych umieszczanych na zaświadczeniach o prawie do głosowania, a także układów mikroprocesorowych z oprogramowaniem służącym do zarządzania dokumentami publicznymi, systemów i baz informatycznych niezbędnych do zastosowania dokumentów publicznych, Polska naruszyła swoje zobowiązanie z art. 1 ust. 1 i 3 oraz art. 15 ust. 2 i 3 Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE w związku z art. 346 ust. 1 lit. a TFUE.
Stąd pojawił się obowiązek przywrócenia stosowania regulacji Prawa zamówień publicznych do wytwarzania:
1) blankietów dokumentów publicznych, o których mowa w ustawie z 22
listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (oraz ich personalizacji lub indywidualizacji),
2) znaków akcyzy,
3) znaków legalizacyjnych, o których mowa w ustawie z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
4) kart do głosowania i nakładek na karty do głosowania oraz
5) znaków holograficznych umieszczanych na zaświadczeniach o prawie do głosowania, o których mowa w ustawie z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy,
6) układu mikroprocesorowego z oprogramowaniem służącym do zarządzania dokumentami publicznymi, systemów i baz informatycznych niezbędnych do zastosowania dokumentów publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych, zawierających warstwę elektroniczną.
W konsekwencji, projektowana ustawa w art. 38 pkt 1 przewiduje uchylenie całego ust. 4
w art. 11 ustawy Pzp.