Zgodnie z art. 448 ustawy Pzp zamawiający, w terminie 30 dni od wykonania umowy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o wykonaniu umowy, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2. W związku z tą formalnością po stronie zamawiających pojawia się sporo wątpliwości. Urząd Zamówień Publicznych zebrał pytania związane z tematem ogłoszenia o wykonaniu umowy i przygotował pakiet praktycznych odpowiedzi. Poniżej publikujemy najważniejsze informacje, jakie z nich wynikają.
Z publikacji „PZP – pytania i odpowiedzi – ogłoszenie o wykonaniu umowy” przygotowaliśmy dla Ciebie streszczenie 9 pytań i odpowiedzi:
- Termin publikacji ogłoszenia o wykonaniu umowy to 30 dni od wykonania umowy. UZP wskazuje, że zamawiający nie powinien czekać z publikacją do czasu zakończenia okresu gwarancji czy rękojmi, ale przystąpić do publikacji w czasie 30 dni od przyjęcia bądź odbioru przedmiotu zamówienia.
- „Wykonanie umowy” to – co do zasady – wykonanie świadczenia głównego. Jednak mogą się zdarzyć sytuacje, gdy wykonanie robót lub dostaw nie będzie oznaczać wykonania świadczenia głównego, np. z uwagi na konieczność przeszkolenia z obsługi zamówionego urządzenia.
- Publikacja ogłoszenia dotyczy każdej zakończonej umowy: w terminie jak i przed terminem – gdy wykonano ją jedynie w ograniczonym zakresie. W pkt 5 ogłoszenia „Przebieg realizacji umowy” należy wskazać informacje o tym, czy umowa została wykonana oraz czy wykonano ją należycie. Także spór sądowy o należne wynagrodzenie nie wstrzymuje obowiązku publikacji ogłoszenia.
- W przypadku umowy kredytu termin publikacji ogłoszenia o wykonaniu umowy należy liczyć od dnia spłaty całego zadłużenia wynikającego z umowy kredytu. W odniesieniu do umowy leasingu termin na zamieszczenie ogłoszenia liczymy od dnia spłaty wszystkich rat wynagrodzenia pieniężnego.
- Jeśli zamówienie podzielono na części, umowę uznaje się za wykonaną z chwilą zakończenia realizacji ostatniej części. Od tego dnia liczymy termin 30 dni na publikację ogłoszenia. Platforma e-Zamówienia umożliwia publikację kilku ogłoszeń o wykonaniu umowy – odrębnie dla każdej z części, ale tylko w sytuacji, gdy na każdą zawarto osobną umowę. Jeżeli natomiast zamawiający zawarł jedną umowę na wszystkie części, wówczas publikuje jedno ogłoszenie o wykonaniu umowy (jedna umowa – jedno ogłoszenie).
- W przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony zamawiający nie ma obowiązku publikacji ogłoszenia o wykonaniu umowy.
-
Nie ma obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w przypadku umowy ramowej ani umów wykonawczych.
- W ogłoszeniu należy podać ostateczną wysokość wynagrodzenia, jaką zamawiający wypłacił wykonawcy – już po dokonanych potrąceniach np. kar umownych.
- Ogłoszenie o wykonaniu umowy może zastąpić referencje w kolejnych postępowaniach, jeśli zakres zawartych w nim informacji potwierdza należyte wykonanie zamówienia (zgodnie z przyjętym zobowiązaniem umownym).
Autor:
Justyna Rek-Pawłowska