Umowa o zamówienie publiczne dotycząca budowy fragmentu drogi ekspresowej S3 sfinalizowana. Odcinek Legnica-Jawor ma prawie 20 km długości. Realizacji zadania podjęło się konsorcjum firm Eurovia i Warbud, a kwota zamówienia ma wynieść około 316 mln zł.
Droga ekspresowa S3 Legnica-Jawor ma być połączona od północy z odcinkiem Nowa Sól-Legnica, który aktualnie jest jeszcze w trakcie prac budowlanych, a od południa z odcinkiem S3 Jawór-Bolków. W umowie przewiduje się, że fragment drogi S3 od Legnicy do Jaworowa ma zostać wybudowany w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy (nie licząc miesięcy zimowych, które trwają od 15 grudnia do 15 marca). Obecnie realizowanych jest prawie 120 km drogi ekspresowej S3 a wartość przedsięwzięcia obliczona jest na prawie 3,2 mld zł. Oddanie do ruchu wszystkich trzech odcinków przewidziane jest na 2018 r.
Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza panaeuropejskiego – Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC – The Central European Transport Corridor), oraz częścią trasy E65, która prowadzi z północy na południe Europy, łącząc miasta Malmo (Szwecja) i Chania (Grecja). W Polsce trasa ta prowadzi od wybrzeża na północy, zaczynającego się od zespołu Szczecin – Świnoujście, na południową granicę Polski z Republiką Czeską w miejscowości Lubawce. Droga kontynuowana będzie już na terenie Czech na podstawie umowy międzynarodowej, jako droga ekspresowa R11.
GDDKiA ma zamiar złożyć wniosek o dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility) prawie 32 km fragmentu od Bolkowa przez Lubawkę aż do granicy Polski i Czech.
Główne cele tej inwestycji stanowią m.in. ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, umożliwienie połącznia terenów przygranicznych z Polską centralną, poprawienie warunków i bezpieczeństwa na drodze oraz wprowadzenie ruchu tranzytowego z dróg krajowych nr 3 i 5 poza miasta Jawor i Bolków.
Jako część inwestycji przewiduje się:
- budowę odcinka drogi ekspresowej o długości około 36 km, o przekroju 2 x 2 pasy ruchu w każdą stronę, pas awaryjny oraz pas dzielący o minimalnej szerokości 5 m,
- budowę 4 węzłów drogowych:
Opracowanie: Dominika Kurowska
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad