Nowelizacja ustawy Pzp z licpa br. nie zrewolucjonizowała zasad opisywania przedmiotu zamówienia. Wprowadziła jednak pewne nowości. Poniżej piszemy o 5 z nich.
W odniesieniu do dotychczas obowiązujących przepisów nowelizacja wprowadziła w art. 30–30b nowe rozwiązania dotyczące w szczególności:
1) możliwości opisania przedmiotu zamówienia publicznego w kategoriach wymagań wydajnościowych lub funkcjonalnych, w tym aspektów środowiskowych,
2) uwzględnienia w opisie przedmiotu zamówienia publicznego konieczności zapewnienia dostępności dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób niepełnosprawnych,
3) wymaganych cech dostaw, usług lub robót budowlanych, za pomocą których zamawiający będzie zobowiązany opisać przedmiot zamówienia publicznego – cechy te mogą odnosić się również do określonego procesu, metody produkcji, realizacji wymaganych dostaw, usług lub robót budowlanych, lub do konkretnego procesu innego etapu ich cyklu życia, pod warunkiem że są one związane z przedmiotem zamówienia publicznego oraz proporcjonalne do jego wartości i celów,
4) możliwości wymagania przez zamawiającego przedstawienia określonego oznakowania („etykiety” w nomenklaturze dyrektyw),
Zamawiający może wymagać określonej etykiety jako środka dowodowego na to, że roboty budowlane, dostawy lub usługi spełniają wymagane cechy (szczególnie cechy środowiskowe, społeczne lub inne). Mogą być to na przykład etykiety energetyczne.
5) możliwości wymagania od wykonawców przedstawienia sprawozdania z badań przeprowadzonych przez jednostkę oceniającą zgodność lub certyfikatu wydanego przez taką jednostkę.
W przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy lub usługi o szczególnych cechach zamawiający może wymagać określonego oznakowania, pod warunkiem spełnienia przesłanek wskazanych w ustawie. Zamawiający ma jednak obowiązek akceptowania wszystkich „etykiet” (np. zaświadczeń) przekazanych przez wykonawcę, które potwierdzają, że dane roboty budowlane, dostawy lub usługi spełniają określone oznakowanie (wymogi). Z kolei w sytuacji, gdy wykonawca z przyczyn od niego niezależnych nie będzie mógł uzyskać określonego przez zamawiającego oznakowania lub oznakowania równoważnego, zamawiający będzie akceptował wszystkie środki dowodowe wskazane przez wykonawcę, o ile wykonawca udowodni, że roboty budowlane, dostawy lub usługi, które mają zostać przez niego wykonane, spełniają wymagania określonego oznakowania lub określone wymagania wskazane przez zamawiającego.
Ustawa reguluje także kwestie związane z wymaganiem przez zamawiającego sprawozdania z badań przeprowadzonych przez jednostkę oceniającą zgodność lub certyfikatu wydanego przez tę jednostkę, potwierdzających zgodność z wymaganiami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia publicznego, kryteriami oceny ofert lub warunkach realizacji zamówienia.
Zamawiający musi uwzględniać, że opis przedmiotu zamówienia zapewnia równy dostęp wykonawców do postępowania o udzielenie zamówienia i nie tworzyć nieuzasadnionych przeszkód dla otwarcia zamówienia publicznego na konkurencję.