Wykonawca ma interes we wniesieniu odwołania, nawet jeśli cena jego oferty przekracza kwotę przeznaczoną przez zamawiającego na realizację zamówienia oraz upłynął termin związania wykonawcy ofertą. Odwołującemu przysługuje prawo negowania wyboru oferty innego wykonawcy, również wtedy gdyby miało to skutkować unieważnieniem prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (wyrok KIO z 7 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1222/17, KIO 1224/17).
W sytuacji, w której w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złożono dwie oferty, a instytucja zamawiająca wydała jednocześnie dwie decyzje, odpowiednio, o odrzuceniu oferty jednego z oferentów i o udzieleniu zamówienia drugiemu, odrzucony oferent, który zaskarżył obie te decyzje, powinien mieć możliwość żądania wykluczenia oferty wygrywającego oferenta. W związku z tym pojęcie danego zamówienia w rozumieniu art. 1 ust. 3 dyrektywy 92/13, zmienionej dyrektywą 2007/66, może dotyczyć ewentualnego wszczęcia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 maja 2017 r., sygn. C-131/16 Archus et Gama).
Źródło: www.uzp.gov.pl
Opracowanie: