Jak prawidłowo należy oszacować usługę inspektorów nadzoru do realizacji inwestycji budowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych? Czy należy wysłać zapytanie wstępne w celu oszacowania wartości zamówienia? W jakim czasie przeprowadzić takie działania w stosunku do prowadzonego postępowania na wybudowanie budynku? Czy jednocześnie postępowanie na robotę budowlaną i w tym samym czasie postępowanie na usługę? Czy podpisując umowę na roboty budowlane, musimy mieć zatrudnionego inspektora nadzoru?
Wyjaśnienie tych kwestii omawiamy w opracowaniu.
Wynikająca z art. 28 ustawy Pzp zasada wskazuje, że podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Innym słowy wartość zamówienia powinna być jak najbliższa faktycznemu wynagrodzeniu, które zamawiający zapłaci za realizację umowy.
Każdy nadzór inwestorski nad konkretną budową stanowi odrębne zamówienie. Oznacza to, że należy łącznie szacować inspektorów różnych branż w ramach jednego (konkretnego) nadzoru, a nie sumować branżami w ramach różnych nadzorów.
Wniosek taki płynie z opinii UZP „Ustalanie wartości zamówienia na roboty budowlane i związanych z nim zamówień na usługi projektowania oraz nadzoru inwestorskiego”. Stwierdzono w niej, że „(...) zakresem odrębnego zamówienia na usługi projektowe dotyczące przygotowania dokumentacji technicznych robót budowlanych objęte powinny być usługi służące przygotowaniu konkretnej inwestycji budowlanej. Wyznacznik podziału usługi projektowej na odrębne zamówienia stanowić powinien zakres robót budowlanych, których te usługi dotyczą, nie zaś zakres branżowy prac projektowych (np.: architektoniczny, konstrukcyjny, instalacji elektrycznych oraz mechanicznych lub sanitarnych).
Analogicznie, z uwagi na ścisłe powiązanie świadczeń, zamówienie na roboty budowlane powinno stanowić punkt odniesienia dla ustalenia zakresu oraz wielkości zamówienia na świadczenie usług nadzoru inwestorskiego towarzyszących realizacji określonych robót budowlanych. Tym samym, jednym zamówieniem na usługi nadzoru zamawiający powinien objąć te usługi, które będą związane z realizacją konkretnej inwestycji budowlanej”.
Przepisy ustawy Pzp dotyczące szacowania usług – inaczej niż w przypadku robót budowlanych – nie wskazują konkretnego sposobu, jak należy to zrobić. W praktyce przyjmuje się następujące sposoby ustalenia wartości szacunkowej:
a) zapytania cenowe kierowane do potencjalnych wykonawców,
b) informacje podane w Internecie,
c) skorzystanie z wiedzy profesjonalnego podmiotu zajmującego się wyceną danego rodzaju usług,
d) wycena na podstawie dotychczas świadczonych usług.
Wysłanie zapytania do potencjalnych wykonawców jest więc jednym z możliwych (i stosowanych) w praktyce sposobów ustalenia wartości zamówienia.
Czy trzeba jednocześnie prowadzić postępowanie na robotę budowlaną i usługę nadzoru? Czy podpisując umowę na roboty budowlane, należy mieć już zatrudnionego inspektora nadzoru? Otóż moment powołania inspektora nadzoru inwestorskiego zależy od tego, jakie czynności zleci mu zamawiający.
Jeżeli obowiązkiem inspektora będzie samo nadzorowanie robót budowlanych, wówczas wystarczy ustanowić go w momencie rozpoczęcia realizacji robót przez wykonawcę.
Gdyby jednak zamawiający oczekiwał od nadzoru dodatkowych czynności (np. weryfikacja dokumentacji projektowej, wsparcie na etapie postępowania o udzielenie zamówienia na roboty budowlane), to inspektor powinien być ustanowiony jak najwcześniej. Tym samym to zamawiający – bazując na swoich potrzebach – musi ustalić, od kiedy będzie konieczne rozpoczęcie usługi nadzoru. Mając taką wiedzę, powinien z odpowiednim wyprzedzeniem (np. z uwagi na potencjalne odwołania wydłużające procedurę udzielenia zamówienia) ogłosić postępowania na świadczenie usługi nadzoru inwestorskiego.