Przypadki z kontroli UZP – błędy przy udostępnianiu zmian SWZ przed publikacją ogłoszenia

Stan prawny na dzień: 06.11.2024
Przypadki z kontroli UZP – błędy przy udostępnianiu zmian SWZ przed publikacją ogłoszenia

Jeśli zmiana treści SWZ prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie dotyczące tych zmian (art. 137 ust. 4 ustawy Pzp). Wówczas zamawiający nie może udostępnić nowych informacji na stronie WWW prowadzonego postępowania przed publikacją takiego ogłoszenia. Wyjątkiem są sytuacje, w których zamawiający nie został powiadomiony o publikacji w terminie 48 godzin od potwierdzenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej otrzymania ogłoszenia (art. 137 ust. 5 ustawy Pzp). W opracowaniu omawiamy przypadki stwierdzone podczas kontroli prezesa UZP, w ramach których wykazano naruszenia powyższych przepisów. Istotne, iż żadne z tych uchybień nie miało wpływu na wynik postępowania. 

Wskazana regulacja art. 137 ust. 4 ustawy Pzp dotyczy jedynie zamówień unijnych. Zakaz publikacji ogłoszeń o zmianach na stronie WWW przed dniem ich publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii (lub upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia) dotyczy wszystkich bez wyjątku ogłoszeń – zarówno tych dobrowolnych jak i obowiązkowych.

Zamawiający może udostępnić zmianę treści SWZ na stronie prowadzonego postępowania po upływie 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej. Nie musi przy tym oczekiwać na publikację ogłoszenia w terminie wskazanym w zawiadomieniu otrzymanym z Urzędu Publikacji UE, jeśli publikacja ma nastąpić po upływie 48 godzin od potwierdzenia przez Urząd otrzymania tego ogłoszenia.

Powiadomienie czy inaczej potwierdzenie, o którym mowa w art. 137 ust. 5 ustawy Pzp, dotyczy e-maila otrzymywanego przez zamawiającego od UPUE z informacją o terminie publikacji ogłoszenia o zmianie ogłoszenia. Zamawiający powinien w związku z tym  udokumentować datę przekazania ogłoszenia. W tym celu należy zachować dowody w postaci np. potwierdzenia odebrania ogłoszenia przez TED czy zrzutu z ekranu z platformy zakupowej.

Termin wskazany w art. 137 ust. 5 ustawy Pzp należy liczyć zgodnie z zasadami określonymi w art. 8 ustawy Pzp. Przepis mówi, że termin oznaczony w godzinach rozpoczyna się z początkiem pierwszej godziny i kończy się z upływem ostatniej. Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w godzinach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu godziny, w której to zdarzenie nastąpiło.

Ważne też, że przepisy ustawy zezwalają zamawiającemu na publikację zmiany ogłoszenia na własnej stronie internetowej przed publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie różnicując przy tym upływającego czasu na dni tygodnia na robocze i wolne. Przy interpretacji tego przepisu nie ma znaczenia, czy upływ 48 godzin obejmuje  dni pracujące czy też dni wolne od pracy.

Przykład 1 – obliczając termin, należy wziąć pod uwagę konkretne godziny

W jednym z kontrolowanym postępowań o dokonanej zmianie treści SWZ zamawiający poinformował w piśmie z 21.07.2023 r. udostępnionym na stronie internetowej prowadzonego postępowania 21.07.2023 r. o godz. 8.26. Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia przekazano do UPUE drogą elektroniczną 19.07.2023 r. oraz opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 24.07.2023 r. a także udostępniono na stronie internetowej prowadzonego postępowania od 21.07.2023 r. od godz. 8.26. Zgodnie z dokumentacją kontrolowanego postępowania, potwierdzenie przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej otrzymania tego ogłoszenia zostało przesłane do zamawiającego w dniu 19.07.2023 r. (godz. 8.12), natomiast zamawiający został powiadomiony o jego publikacji w dniu 24.07.2023 r. (godz. 7.09).

W wyniku powyższej zmiany SWZ, zamawiający zmienił treść ogłoszenia o zamówieniu. O zmianie treści SWZ poinformował w piśmie z 3.08.2023 r. udostępnionym na stronie WWW 3.08.2023 r. o godz. 13.56. Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia przekazał do UPUE 1.08.2023 r., opublikował w Dz.Urz. UE z 4.08.2023 r. oraz udostępnił na stronie WWW prowadzonego postępowania 3.08.2023 r. (godz. 13.56). Zgodnie z dokumentacją kontrolowanego postępowania, potwierdzenie przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej otrzymania tego ogłoszenia zostało przesłane do zamawiającego 1.08.2023 r. (godz. 13.42), natomiast zamawiający został powiadomiony o jego publikacji 4.08.2023 r. (godz. 7.23).

Mając na uwadze, określony w art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, sposób obliczania terminu oznaczonego w godzinach, należy wskazać, iż zamawiający udostępnił ww. zmiany treści SWZ oraz ogłoszenia o zmianie ogłoszenia/sprostowaniu ogłoszenia, na stronie internetowej prowadzonego postępowania, w terminach wcześniejszych, niż wynika to, odpowiednio, z art. 137 ust. 5 ustawy Pzp i art. 88 ust. 3 ustawy Pzp

Przykład 2 – każda informacja na stronie WWW może modyfikować SWZ, nawet jeśli nie jest tak zatytułowana

W kontrolowanym postępowaniu zamawiający przesunął termin składania ofert z  20.05.2024 r. na 29.05.2024 r. W związku z tym 17.05.2024 r. (o godz. 7:04) zamawiający wysłał do Dz.Urz. UE ogłoszenie o zmianie ogłoszenia (opublikowano je 21.05.2024 r.) a następnie w tym samym dniu o godz. 7:12 na platformie e-Zamówienia wyznaczył nowy termin składania ofert na 29.05.2024 r.

Z ostrożności 20.05.2024 r. (o godz. 9:57) zamieścił informację o przedłużeniu terminu składania ofert. W dniu 21.05.2024 r. (o godz. 9:03) zamawiający zamieścił to ogłoszenie wraz ze zmianą SWZ na stronie e-Zamówienia.

Prezes Urzędu stwierdził, że nie zasługuje na aprobatę stanowisko zamawiającego, iż zamieszczenie na stronie internetowej prowadzonego postępowania (tj. platforma e-Zamówienia) 17.05.2024 r. zmiany terminu składania oraz otwarcia ofert z 20.05.2024 r. na 29.05.2024 r. było jedynie czynnością o charakterze technicznym, a zarazem nie zmieniało treści SWZ.

Było to działanie niezgodne z art. 137 ustawy Pzp, skoro ogłoszenie zawierające powyższą zmianę przekazano Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej drogą elektroniczną 17 maja 2024 r.

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...