Na podstawie art. 6 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw wprowadza się do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych art. 34a. Wskazuje on na obowiązek prowadzenia rejestru umów, jakie zawierają jednostki sektora finansów publicznych. Nasz Czytelnik pyta, czy wobec tego jednostki organizacyjne gminy posiadające status zamawiającego i odrębną księgowość (np. szkoły, biblioteki) będą zobowiązane prowadzić taki rejestr? Czy 1 lipca 2022 r. trzeba będzie wprowadzić do rejestru umowy zawarte od 1 stycznia 2022 r.? Czy w rejestrze trzeba będzie wskazywać jedynie umowy zawarte w formie pisemnej? Czy np. wydatek powyżej 500 zł realizowany na podstawie faktury (a więc umowy ustnej) także będzie podlegać rejestracji? Czy należy tutaj brać pod uwagę kwotę netto czy brutto? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w wyjaśnieniu naszej ekspertki.
Na podstawie art. 6 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2054) dodaje się art. 34a do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z tego dodanego przepisu wynika, że to Minister Finansów ma prowadzić rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Rejestr umów ma być systemem teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Podmioty należące do jednostek sektora finansów publicznych będą od 1 lipca 2022 r. zobowiązane wprowadzać informacje o zawartych umowach do rejestru umów prowadzonego przez Ministra Finansów Publicznych. Obowiązek ten obejmie zatem także jednostki organizacyjne gminy, które posiadają status zamawiającego.
Rejestr będzie prowadzić Minister Finansów Publicznych, ale dane do niego będą wprowadzać kierownicy jednostek sektora finansów publicznych.
Informacje zamieszczone w rejestrze będą dotyczyć umów, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
W rejestrze umów zamawiający zamieszczą – stosownie do art. 34a ust. 5 ustawy o finansach publicznych – informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, ale tylko te, których wartość przedmiotu przekracza 500 zł.
Niestety nie określono, czy jest to kwota brutto czy netto. Jednak, w mojej ocenie, z użytego określenia „wartość przedmiotu umowy” należałoby wnioskować, że jest to kwota brutto. Ponadto z przywołanego przepisu wynika, że nie obejmuje on umów zawartych ustnie.
Zgodnie z przepisem przejściowym tj. art. 13 ww. ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, w rejestrze umów, o którym mowa w art. 34a ust. 1 ustawy o finansach publicznych (tj. ustawy zmienianej w art. 6 ww. ustawy), zamieszcza się informacje o umowach zawartych od dnia wejścia w życie ustawy.
Ustawa w zakresie art. 6, który dotyczy obowiązkowego rejestru umów, wchodzi w życie 1 lipca 2022 r. Tym samym, moim zdaniem, w rejestrze zamieszcza się informacje o umowach zawartych od 1 lipca 2022 r.
Należy zauważyć, że wszystkie informacje w rejestrze umów mają być podane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy lub zaistnienia okoliczności określonej w art. 34a ust. 8 o finansach publicznych tj. m.in. zmiany umowy.
Gdyby przyjąć – jak sugeruje się w pytaniu – że do rejestru umów obowiązującego od 1 lipca 2022 r. miałyby być wprowadzane dane o umowach zawartych od 1 stycznia 2022 r., to niejako automatycznie nie byłoby możliwe dotrzymanie wynikającego z ustawy 14-dniowego terminu na wprowadzenie danych do rejestru.
O nowym obowiązku informacyjnym zamawiającego przeczytasz także tutaj: Nowy obowiązek sprawozdawczy dla zamawiających od 1 lipca 2022 r.
Podstawa prawna