Ogłoszona w sobotę 12 marca br. tzw. specustawa ukraińska wyłącza reżim Prawa zamówień publicznych przy zlecaniu określonych zamówień publicznych. Chodzi m.in. o zakupy związane z udzielaniem pomocy obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski z terytorium tego państwa w związku z trwającą tam wojną oraz informowaniem o tej pomocy. Przepisy weszły w życie z datą wsteczną i obowiązują od 24 lutego br.
Ustawa przewiduje duże ułatwienia w legalizowaniu pobytu dla obywateli Ukrainy w Polsce oraz podejmowaniu przez nich legalnej pracy. Pozwolenia mają być wydawane na 18 miesięcy z możliwością przedłużenia do 3 lat. Obywatele Ukrainy będą także mieli dostęp do państwowego systemu opieki zdrowotnej i edukacji oraz świadczeń socjalnych np. 500 plus.
Konieczność organizacji pomocy doraźnej i długoterminowej w dużej mierze będzie spoczywać na barkach jednostek samorządu terytorialnego. W celu realizacji przydzielonych zadań samorządy otrzymają dodatkowe finansowanie. Aby przyspieszyć realizację nowych zadań, specustawa przewiduje wiele zwolnień od stosowania ustawy Pzp w określonych sytuacjach. Sprawdź także komunikat UZP dotyczący udzielania pilnych zamówień publicznych w obliczu wojny i trudnej sytuacji na granicy polsko-ukraińskiej:
>> Atak Rosji na Ukrainę i trudna sytuacja na granicy polsko-ukraińskiej a pilne zamówienia publiczne
Zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, do zamówień publicznych niezbędnych do:
– nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.
O jakiego rodzaju pomocy mowa w art. 12 ust. 6 specustawy? Wojewoda może zapewnić obywatelom Ukrainy m.in. całodzienne wyżywienie zbiorowe, zakwaterowanie, finansowanie transportu publicznego, środki higieniczne, środki czystości i inne produkty.
Udzielając powyższych zamówień, zamawiający, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia. W ogłoszeniu podaje:
1) nazwę i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy (w tym ilość rzeczy lub innych dóbr oraz zakres usług);
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych, które uzasadniają udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy Pzp;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi zawarto umowę.
Zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, do zamówień publicznych niezbędnych do:
– stosuje się odpowiednio art. 12 ust. 6 i 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Zatem także w tych przypadkach wyłączone jest stosowanie ustawy Pzp oraz po zleceniu zamówienia zamawiający będzie musiał zamieścić informację o udzieleniu zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Zgodnie z art. 26 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, do zamówień publicznych niezbędnych do:
– nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.
Zgodnie art. 26 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, podmiot udzielający powyższego zamówienia w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono tego zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o jego udzieleniu – tak jak w powyżej opisanym przypadku.
Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia opieki medycznej i pomocy, o których mowa w art. 112 ust. 1 tej o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustawy, przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 82 specustawy w zakresie dodawanego art. 7c ust. 1 w ustawie z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do realizacji poleceń, o których mowa w art. 7a ust. 1 tej ustawy, nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 7a ust. 1 ustawy o zarządzaniu kryzysowym w sytuacji kryzysowej prezes Rady Ministrów może wydawać polecenia obowiązujące np. organy administracji rządowej czy organy jednostek samorządu terytorialnego. Polecenia może wydawać m.in. po to, by:
1) zapewnić właściwe funkcjonowanie, ochronę, wzmocnienie lub odbudowę infrastruktury krytycznej;
2) przejąć kontrolę nad sytuacją kryzysową, której wpływ na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia lub środowiska, jest szczególnie negatywny.
Zgodnie z art. 116 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, ustawa ta weszła w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 24 lutego 2022 r., z wyjątkiem:
1) art. 12 ust. 10–16, art. 72 oraz art. 89, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
2) art. 95, który wchodzi w życie 27 marca 2022 r.
Oznacza to, że ww. regulacje obowiązują z mocą wsteczną, tj. od 24 lutego 2022 r. Tekst nowego aktu prawnego znajdziesz tutaj: ustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583).