Sprawdź nowe przepisy ustawy Pzp w 2022 roku i nie pomiń żadnej zmiany w Twoich postępowaniach

Stan prawny na dzień: 21.03.2022
  Sprawdź nowe przepisy ustawy Pzp w 2022 roku i nie pomiń żadnej zmiany w Twoich postępowaniach

Wraz z nowym rokiem pojawiły się nowe regulacje związane z ustawą Pzp. Część przepisów wchodzi jednak w życie w późniejszym okresie. Aby ułatwić odnalezienie się w gąszczu nowych regulacji, przygotowaliśmy dla naszych Czytelników tabelę ze zmienianymi przepisami oraz skutkami, jakie one niosą w codziennej pracy specjalisty ds. zamówień publicznych.

 

Jednolity tekst ustawy Prawo zamówień publicznych znajdziesz tutaj:

ustawa z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn..:Dz.U. z 2022 r. poz. 1710).

ZMIENIANY PRZEPIS

NOWY PRZEPIS

SKUTKI ZMIAN DLA ZAMAWIAJĄCEGO

ZMIANY OD 1 STYCZNIA 2022 R.

Obwieszczenie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 1 stycznia 2021 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów (Dz.U. z 2021 r. poz. 11).

Kurs euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień wynosił w 2021 roku 4,2693 zł.

Obwieszczenie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 3 grudnia 2021 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów (Dz.U. z 2021 r. poz. 1177).

Nowy średni kurs euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień wynosi w 2022 roku 4,4536 zł.

Od 1 stycznia 2022 r. zamawiający do przeliczenia wartości szacunkowej zamówienia muszą stosować nowy kurs euro do złotego.

Nowy przelicznik wyznacza próg, od jakiego do danego zamówienia będą miały zastosowanie przepisy Pzp dotyczące udzielania zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne (dział II Pzp), zamówień sektorowych (dział V Pzp), zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa (dział VI Pzp) – w zależności od przedmiotu zamówienia.

Rozporządzenie zmienia również progi unijne dla ww. zamówień, zwiększając je w stosunku do roku ubiegłego.

Obwieszczenie ministra rozwoju i technologii z 4 stycznia 2021 r. w sprawie aktualnego progu unijnego, jego równowartości w złotych oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości umów koncesji.

Obwieszczenie ministra rozwoju i technologii z 20 grudnia 2021 r. w sprawie aktualnego progu unijnego, jego równowartości w złotych oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości umów koncesji (Dz.U. z 2021 r. poz. 1191).

Nowy próg wynosi 5.382.000 euro. W przeliczeniu na złotówki będzie to kwota 23.969.275 zł. Kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości umów koncesji, ustalony na podstawie kwoty określonej w komunikacie Komisji Europejskiej w sprawie równowartości progów, wynosi 4,4536.

Art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy Pzp

Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, o którym mowa w art. 228–230a, art. 250a Kodeksu karnego lub w art. 46 lub art. 48 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie.

Art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy Pzp

Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, o którym mowa w art. 228–230a, art. 250a Kodeksu karnego, w art. 46–48 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1133 oraz z 2021 r. poz. 2054) lub w art. 54 ust. 1–4 ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 523, 1292, 1559 i 2054)

(wprowadzono do Pzp art. 10 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw).

Na skutek tej zmiany do katalogu czynów zabronionych powodujących obowiązkowe wykluczenie wykonawców z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia zostały dodane przestępstwa, o których mowa w art. 47 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1133 oraz z 2021 r. poz. 2054) oraz w art. 54 ust. 1–4 ustawy z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 523, 1292, 1559 i 2054).

Co oznacza, że zamawiający ma obowiązek wykluczyć z postępowania wykonawców, którzy dopuścili się przestępstw:

łapownictwa (228 kk),

przekupstwa (229 kk),

płatnej protekcji biernej i czynnej (230 i 230a kk),

łapownictwa wyborczego (250a kk),

przyjmowania korzyści majątkowych lub osobistych albo obiecywania takich korzyści w zamian za nieuczciwe zachowanie, mogące mieć wpływ na wynik lub przebieg zawodów sportowych (art. 46 ustawy o sporcie),

brania udziału w zakładach, mając wiedzę o korzyściach, o których mowa powyżej (art. 47 ustawy o sporcie),

pośrednictwa w ustaleniu określonego wyniku zawodów sportowych (art. 48 ustawy o sporcie),

   

przyjmowania korzyści majątkowych lub osobistych albo obiecywania takich korzyści w zamian za zachowanie wywierające wpływ na: obrót lub powstrzymanie się od obrotu lub poziom obrotu lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobami medycznymi podlegającymi refundacji ze środków publicznych (art. 54 ust. 1 o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych),

przyjmowania korzyści majątkowych lub osobistych albo obiecywania takich korzyści w zamian za wystawienie recepty lub zlecenia lub powstrzymanie się od ich wystawienia (art. 54 ust. 2 o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych),

przyjmowania korzyści majątkowych lub osobistych albo obiecywania takich korzyści w zamian za zakup leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego podlegającego refundacji ze środków publicznych (art. 54 ust. 3 o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych),

udzielenia lub obietnicy udzielenia korzyści majątkowej lub osobistej za działania, o których mowa powyżej (art. 54 ust. 4 o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).

   

Dla zamawiających wprowadzenie tego przepisu miało wpływ na toczące się postępowania. W zakresie obowiązku zastosowania przesłanki wykluczenia w toczących się postępowaniach wypowiedział się UZP w opinii dostępnej na stronie: Zmiana art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy Pzp wprowadzona ustawą z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2054) w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego będąc – Urząd Zamówień Publicznych (uzp.gov.pl).

Rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 15 grudnia 2016 r. w sprawie informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (Dz.U. z 2016 r. poz. 2038).

Rozporządzenie ministra rozwoju i technologii z 20 grudnia 2021 r. w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru, sposobu przekazywania oraz sposobu i trybu jego korygowania (Dz.U. z 2021 r. poz. 2463).

Zmiany obejmują dostosowanie treści rozporządzenia do zmienionych przepisów Pzp, zmienia się sposób raportowania uwzględniający e-zamówienia, liczby części, w których udzielono zamówienia, jeżeli w ramach jednego postępowania zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych, rezygnacja ze wskazywania licznych ofert od wykonawców niebędących członkami UE, zwiększenie nacisku na aspekty społeczne, zastosowania umów o pracę, aspekty środowiskowe czy innowacyjne.

Dodatkowo sprawozdanie z udzielonych zamówień wszczętych po 1 stycznia 2021 r. należy składać bezpośrednio na Platformie e-Zamówienia.

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz.U. z 2004 r. nr 130, poz. 1389).

Rozporządzenie ministra rozwoju i technologii z 20 grudnia 2021 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 2458).

Do postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2022 r. w zakresie ustalenia wartości zamówienia stosuje się przepisy dotychczasowe. Zgodnie z treścią par. 11 ust. 2 rozporządzenia zamawiający, w celu ustalenia wartości zamówienia w przypadku przygotowania lub przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia wszczętego po 31 grudnia 2021 r., może korzystać odpowiednio z kosztorysu inwestorskiego albo planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, sporządzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, w przypadku gdy od ich sporządzenia upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

Obwieszczenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 10 maja 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno--użytkowego (Dz.U. z 2013 r. poz. 1129).

Rozporządzenie ministra rozwoju i technologii z 20 grudnia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno--użytkowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2454).

Do postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2022 r., w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Dodatkowo, zgodnie z treścią par. 21 ust. 2, w celu przygotowania lub przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia wszczynanego po 31 grudnia 2021 r., zamawiający może korzystać z dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych lub programu funkcjonalno-użytkowego, sporządzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, o ile w dacie ich sporządzenia spełniały one wymagania określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U. z 2013 r. poz. 1129).

ZMIANY OD 20 STYCZNIA 2022 R.

Art. 12 ust. 2 ustawy Pzp

Do udzielenia zamówienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zamawiający może stosować przepisy ustawy w zakresie określonym w ocenie występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, o której mowa w art. 15. Zamawiający na podstawie zasady proporcjonalności w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumencie zamówienia wszczynającym postępowanie wskazuje zakres zastosowania przepisów ustawy w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

Wykreślono z ustawy Pzp

(zmiany wprowadzono do Pzp art. 1 ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa).

W uzasadnieniu do projektu ustawy (druk sejmowy 1778) wskazano: „Uchylony musi zostać natomiast przepis art. 12 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, który od dnia 1 stycznia 2021 r. budzi poważne wątpliwości interpretacyjne co do jego obligatoryjności w zastosowaniu do każdego zamówienia, w stosunku do którego dokonana została pozytywna ocena występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Niestety obecna redakcja przepisu wskazuje na bezwzględny obowiązek każdorazowego jego stosowania (zgodnie z wykładnią celowościową), co pozostaje w sprzeczności z ideą proporcjonalności, która powinna być rozpatrywana indywidualnie w stosunku do każdego zamówienia i w zakresie niezbędnym ze względu na jego specyfikę.

W takiej sytuacji zamawiający nie może wyłączyć stosowania przepisów działów IX i XI.

Art. 15 ustawy Pzp

Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, na wniosek ministra obrony narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych oraz ministrem właściwym do spraw gospodarki, tryb postępowania w sprawie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, sposób określania środków zapewniających ochronę tego interesu, ocenę proporcjonalności środków stosowanych do zapewnienia ochrony tego interesu oraz podmiot właściwy do kwalifikacji zadań, jako zadań o podstawowym znaczeniu dla interesu bezpieczeństwa państwa, sposób określania zakresu stosowania w procedurze udzielenia zamówienia przepisów ustawy, mając na uwadze obowiązek zapewnienia prawidłowego stosowania przepisu art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa dostaw sprzętu wojskowego w cyklu życia.

 

Takich wątpliwości nie można pozostawiać na gruncie zamówień, dotyczących podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa […] Regulacja art. 12 ust. 2 jest zatem nie tylko zbędna w rozumieniu braku konieczności jej ujęcia w polskim prawie i nadmiernie formalizująca proces (nadregulacja), ale przede wszystkim – koliduje z uprawnieniami zamawiającego, który związany byłby sposobem działania w tym zakresie przez podmiot nieposiadający wiedzy i doświadczenia z praktycznego stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych.”

Uchylenie art. 15 ustawy Pzp było konsekwencją zmian dokonanych w art. 12 ustawy Pzp.

ZMIANY OD 31 STYCZNIA 2022 R.

Ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Art. 68a w zw. z dodanym art. 68b ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych

(dodano ustawą z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw).

Zamawiający zostali zobowiązani do zapewnienia minimalnych poziomów docelowych udziału niskoemisyjnych i zeroemisyjnych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi, w dwóch okresach: do końca 2025 roku i do końca 2030 roku.

Zamówienia, w jakich stosowany jest obowiązek zapewnienia minimalnych udziałów pojazdów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych w całkowitej liczbie zamawianych pojazdów zgodnie z art. 68b, obejmują:

zamówienia udzielane na podstawie umowy sprzedaży, leasingu, najmu lub dzierżawy z opcją zakupu pojazdu samochodowego,

zamówienia, których przedmiotem są usługi w zakresie drogowego publicznego transportu zbiorowego,

zamówienia, których przedmiotem są usługi oznaczone określonymi kodami CPV.

Wprowadzono obowiązek sprawozdawczy: zgodnie z art. 68c zamawiający do 31 stycznia każdego roku przekazują ministrowi właściwemu do spraw transportu informację za poprzedni rok o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami, o których mowa w art. 68b, w tym o pojazdach elektrycznych, pojazdach napędzanych wodorem oraz pojazdach napędzanych innymi paliwami alternatywnymi. Pierwsza informacja ma być przekazana do 31 stycznia 2022 r. i obejmować dane za okres od 2 sierpnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

ZMIANY OD 1 LIPCA 2022 R.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych

Dodanie w art. 34 ust. 1 po pkt 11, pkt 12 w brzmieniu:

zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi jest realizowana przez […] udostępnianie umów, o których mowa w art. 34a.

W rejestrze umów zamieszcza się informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 500 zł.

W rejestrze umów nie będą zamieszczane informacje o umowach zawartych w wyniku rozstrzygnięcia zamówień oraz konkursów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy Pzp.

 

Dodanie art. 34a i 34b, w których określono szczegółowe obowiązki związane z rejestrem umów

(dodano art. 6 ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw).

Rejestr ma obejmować następujące dane:

numer umowy – o ile taki nadano,

datę i miejsce zawarcia umowy,

okres obowiązywania umowy,

oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron,

określenie przedmiotu umowy,

wartość przedmiotu umowy, informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

Powyższa zmiana wejdzie w życie 1 lipca 2022 r. Jednak stosownie do art. 13 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw w rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych zamieszcza się informacje o umowach zawartych od dnia wejścia w życie tej ustawy. Ustawa jako taka wchodzi w życie 1 stycznia 2022 r., zatem zamawiający, aby mieć pewność, że wypełnią nowy obowiązek w całości, powinni być przygotowani do uzupełnienia rejestru po jego powstaniu o umowy zawarte od początku bieżącego roku.

Autor:

Agata Smerd

specjalistka w zakresie zamówień publicznych, autorka licznych publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień publicznych, zawodowo związana z zamówieniami publicznymi od 2003 roku

Agata Smerd

Agata Smerd

Specjalistka w obszarze zamówień publicznych, autorka licznych publikacji poświęconych problematyce związanej z Prawem zamówień publicznych, zawodowo związana z zamówieniami publicznymi od 2003 roku...
Słowa kluczowe:
nowa ustawa Pzp