nowa ustawa Pzp

Czy udział w przygotowaniu postępowania jest powodem do wykluczenia wykonawcy?

Pytanie:

W obowiązującej do 31 grudnia 2020 r. ustawie z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych obowiązywał art. 24 ust. 1 pkt 19, z którego wynikała przesłanka wykluczenia z postępowania wykonawcy, który brał udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia lub którego pracownik, a także osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług brali udział w przygotowaniu takiego postępowania. Chyba że spowodowane tym zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu. Aktualnie obowiązująca ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych w art. 108 wskazuje na fakultatywne przesłanki wykluczenia, gdzie brak jest przesłanki wykluczenia wykonawcy na podstawie wystąpienia podobnych okoliczności. W związku z powyższym: czy wykonawca, który bierze udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (np. udział tego wykonawcy w przygotowaniu postępowania jako autora dokumentacji projektowej na wykonanie określonych robót budowlanych i później wystąpieniu w postępowaniu na wykonanie tych robót), nie stanowi już o „możliwym” zakłóceniu konkurencji i ewentualnym badaniu złożonych wyjaśnień/dowodów pod kątem wykluczenia wykonawcy?

Poznaj wytyczne dotyczące udzielania zamówień w dziedzinie nauki

Pytanie:

W ubiegłych latach zamawiający będący podmiotem prawa publicznego zgodnie z regulaminem wewnętrznym korzystał z wyłączenia stosowania ustawy Pzp i w zamówieniach do 214.000 euro zamieszczano w BIP zamawiającego informację o zamiarze udzielenia oraz informację o udzieleniu takiego zamówienia. Jak należy prawidłowo udzielać zamówień na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp, w odniesieniu do zamieszczania w BIP ww. ogłoszeń, biorąc pod uwagę ustawę z 20 lipca 2018 r. o szkolnictwie wyższym i nauce, której art. 469 odnosi się do zamówień z dziedziny nauki? Wskazuje on, iż „W przypadku udzielania zamówień, o których mowa w art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019), jeżeli ich wartość jest równa lub przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, podmiot, o którym mowa w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 tej ustawy, do którego stosuje się przepisy niniejszej ustawy: 1) zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w BIP na jego stronie podmiotowej; 2) działa w sposób zapewniający przejrzystość, równe traktowanie podmiotów zainteresowanych wykonaniem zamówienia oraz z uwzględnieniem okoliczności mogących mieć wpływ na jego udzielenie; 3) nie udostępnia informacji związanych z zamówieniem stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli podmiot zainteresowany wykonaniem zamówienia, nie później niż przed zawarciem umowy o wykonanie tego zamówienia, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane; 4) zamieszcza niezwłocznie w BIP na jego stronie podmiotowej informację o udzieleniu zamówienia, podając nazwę albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarł umowę o wykonanie zamówienia, albo informację o nieudzieleniu tego zamówienia”. Czy w związku z tym zamówienia z dziedziny nauki wyłączone spod ustawy Pzp należy teraz upubliczniać w BIP dopiero od progu unijnego (gdzie nie ma zastosowania wyłączenie z dziedziny nauki i obowiązuje przetarg unijny), a w przedziale od 130.000 złdo 214.000 euro brak takiego obowiązku?Zgodnie z zasadami opisanymi w art. 469 ustawy z 20 lipca 2018 r. o szkolnictwie wyższym i nauce obowiązki proceduralne ujęte w tym przepisie dotyczą wyłącznie zamówień w dziedzinie nauki, których wartość kwalifikuje je do udzielenia w progach unijnych. Odnośnie do udzielania zamówień nieobjętych reżimem stosowania ustawy Pzp „w dziedzinie nauki” o wartości w progach krajowych, wyłączonych na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp, nie znam regulacji prawnych, które wskazywałyby jakieś szczególne procedury, do których stosowania zamawiający byłby zobowiązany. Wydaje się zatem, że w takich sytuacjach zamieszczanie ogłoszeń w BIP nie jest obowiązkowe.