W sytuacji gdy cena oferty przewyższa kwotę, jaką zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia, zasadą jest unieważnienie postępowania. Jednocześnie przepis ten zawiera wyjątek od zasady, przewidując możliwość zwiększenia sumy przeznaczonej na realizację zamówienia. Użyte w powołanym przepisie ustawy słowo „może” oznacza, że jest to uprawnienie, nie zaś obowiązek zamawiającego. Ewentualne zwiększenie kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia jest suwerenną decyzją zamawiającego i zależy od wielu okoliczności (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 sierpnia 2019 r. sygn. akt KIO 1593/19).
Jako jednostka odpowiedzialna za dysponowanie środkami publicznymi, zamawiający odpowiada za racjonalne ich wydatkowanie. Każdorazowo, w zależności od okoliczności konkretnej sprawy, dokonuje zatem oceny, czy zasadne z punktu widzenia oszczędności i racjonalności jest wydatkowanie dodatkowych funduszy.
Kwestia konieczności powtórzenia postępowania i ponownego angażowania pracowników zamawiającego w związku z prowadzeniem powtórnej procedury, może również odgrywać rolę przy podejmowaniu decyzji, zwłaszcza jeśli zamawiający jedynie nieznacznie musi zwiększyć kwotę na realizację zadania.
Konkludując, w kwestii możliwości zwiększenia środków na sfinansowanie zamówienia zamawiający każdorazowo podejmuje decyzje i przeprowadza analizy, których może dokonać tylko i wyłącznie w sposób swobodny on sam. Krajowa Izba Odwoławcza nie ma uprawnienia, aby orzekać co do zasadności i racjonalności podejmowanych przez zamawiającego decyzji.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: