Unieważnienie postępowania stanowi czynność o charakterze wyjątkowym, która definitywnie kończy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego i zamyka drogę wykonawcom do uzyskania zamówienia. Katalog przesłanek pozwalających unieważnić postępowanie ma charakter zamknięty. Nie może także podlegać wykładni rozszerzającej.
Zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli jest ono obarczone nieusuwalną wadą, która uniemożliwia zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 marca 2022 r., sygn. akt KIO 483/22).
Zamawiający ma obowiązek unieważnić prowadzone postępowanie, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki:
Artykuł 255 pkt 6 ustawy Pzp pozostaje w związku z art. 457 ust. 1 ustawy Pzp, w zakresie, w jakim wada postępowania może prowadzić do zawarcia umowy podlegającej unieważnieniu na podstawie przesłanek wskazanych w tych przepisach.
Unieważnienie postępowania powoduje, że nie zostaje osiągnięty cel procedury, a jest nim udzielenie zamówienia. Do spełnienia przesłanek z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp musi wystąpić związek przyczynowy między zaistniałą wadą a niemożnością zawarcia ważnej umowy. Dlatego aby unieważnić postępowanie zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, należy przeanalizować okoliczności, które skutkują unieważnieniem umowy na podstawie art. 457 ust. 1 oraz art. 459 ust. 1 ustawy Pzp.
O unieważnieniu przetargu piszemy także tutaj: Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – kiedy jest możliwe wg Prawa zamówień publicznych