Urząd Zamówień Publicznych opublikował krótkie opracowanie, w którym przypomina o kilku ustawowych narzędziach wspomagających realizację zamówień publicznych. Wśród nich znajdują się takie instytucje prawne jak: analiza potrzeb i wymagań, klauzule waloryzacyjne, raport z realizacji zamówienia, wstępne konsultacje rynkowe czy odpowiednio dobrany tryb postępowania. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak zastosować niektóre z nich i o czym szczególnie pamiętać, aby uchronić się przed trudnościami w realizacji kontraktów zamówieniowych.
W opracowaniu znajdziesz kilka informacji na temat:
W przypadku zamówień tzw. unijnych tj. tych o wyższych wartościach zamawiający publiczni muszą przed rozpoczęciem postępowania dokonać analizy potrzeb i wymagań. Mają przy tym obowiązek wziąć pod uwagę rodzaj i wartość zamówienia (art. 83 ust. 1 ustawy Pzp). W innych przypadkach opracowanie analizy jest fakultatywne.
Zamawiający przygotowując analizę, bada rynek i ustala, jakie ma możliwości realizacji potrzebnego mu zamówienia. Określa także, jakie ryzyko wiąże się z prowadzeniem procedury zamówieniowej a potem z wykonaniem umowy.
Zamawiający, który potrzebuje więcej danych i informacji na temat zamówienia bądź rynku, na którym będzie nabywał zamówienie, może przed wszczęciem postępowania przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe (art. 84 ust. 1 ustawy Pzp).
Podczas konsultacji zamawiający informuje wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia. Jak wskazuje UZP „Taka forma dialogu z rynkiem może stanowić doskonałe narzędzie umożliwiające pozyskanie przez zamawiającego wiedzy rynkowej, a także przygotowanie rozwiązań dla ewentualnych ryzyk, dotyczących etapu realizacji zamówienia (np. adekwatne klauzul przeglądowe i waloryzacyjne, odpowiednie terminy dostawy, itp.)”.
Więcej informacji na temat wstępnych konsultacji rynkowych znajdziesz w opracowaniach:
>> Czy wstępne konsultacje rynkowe wolno przeprowadzić przed trybem podstawowym?
Mimo, że raczej niechętnie stosowane przez zamawiających, to jednak polecane przez UZP. Podczas negocjacji zamawiający mają szansę na pozyskanie korzystnych dla siebie rozwiązań. Dialog z wykonawcą pozwala także lepiej zrozumieć realia wykonania danego zamówienia.
Jak podaje UZP: „W związku z przygotowywaniem na etapie wszczęcia postępowania jedynie opisu potrzeb i wymagań – elastyczne reagowanie na zmieniające się okoliczności rynkowe na etapie postępowania o udzielenie zamówienia. Taka forma dialogu z rynkiem pozwala z jednej strony na optymalne przygotowanie specyfikacji warunków zamówienia, z drugiej zaś - otrzymanie ofert uwzględniających potrzeby zamawiających”.
Wzór opisu potrzeb i wymagań zamawiającego znajdziesz tutaj: >> Wzór OPiW (TP wariant III)
Pełna dokumentacja do trybu podstawowego z obowiązkiem negocjacji jest opublikowana w dziale: >> Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (TP wariant III)
UZP przypomina, że warto przewidzieć w umowie możliwość jej zmiany.
Stosownie do art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp wolno zmienić umowę bez przeprowadzenia
nowego postępowania o udzielenie zamówienia, niezależnie od wartości tej zmiany, o ile
przewidziano ją w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, w postaci jasnych,
precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych.
Postanowienie te muszą:
1) określać rodzaj i zakres zmian,
2) określać warunki wprowadzenia zmian,
3) nie przewidywać takich zmian, które modyfikowałyby ogólny charakter umowy.
W przypadku nieprzewidzianych okoliczności zamawiający i wykonawca mogą zmienić umowę na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Zgodnie z jego brzmieniem wolno zmienićumowę bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli:
Klauzule waloryzacyjne chronią strony umowy na wypadek np. zmiany cen na rynku danych dostaw czy usług a także inflacji. Na skutek ich zastosowania wynagrodzenie wykonawcy może zarówno wzrosnąć jak i się obniżyć.
Ich zastosowanie jest obowiązkowe w umowach na roboty budowlane lub usługi, które zawarto na okres dłuższy niż 12 miesięcy.
Na końcu opracowania UZP przypomina o konieczności współdziałania stron umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 431 ustawy Pzp). W razie natomiast nieporozumień i sporów ustawa Pzp daje możliwość pozasądowego ich rozwiązania (art. 591–595 ustawy Pzp). Taki sposób przyspiesza rozstrzygnięcie konfliktu, wpływa na lepsze wzajemne relacje stron i jest po prostu tańszy niż procedury, które toczą się w sądach.
Opracowanie: