Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia potwierdzą spełnienie warunku udziału, jeśli wykażą, że każdy z nich zatrudnia ponad 50% pracowników, którymi są osoby niepełnosprawne.
Zamawiający, zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy Pzp, ma prawo wymagać od wykonawców biorących udział w przetargu, aby Ci wykazali, że zatrudniają ponad 50 % osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub właściwych przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Celem takiego ograniczenia dla podmiotów starających się o udzielenie zamówienia publicznego było przede wszystkim zwiększenie konkurencji dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby niepełnosprawne funkcjonujących na rynku zamówień publicznych oraz aktywizację i zwiększenie szans na rynku pracy osób niepełnosprawnych. Jak wynika z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z 30 października 2012 r. (sygn. akt: KIO 2255/12) warunek zatrudniania ponad 50% osób niepełnosprawnych odnosi się tylko do profilu zatrudnienia u wykonawcy, bez oceny doświadczenia, czy też wiedzy tych osób.
Należy również zwrócić uwagę na fakt, że nawet rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013 r. poz. 231), reguluje kwestie dokumentów składanych przez wykonawców potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 oraz oświadczenia wykonawcy o zatrudnieniu ponad 50% osób niepełnosprawnych.
To wszystko wskazuje na fakt, że wskazane warunki udziału w postepowaniu powinny być traktowane przez zamawiającego w sposób odrębny od pozostałych.
W przypadku konsorcjum natomiast warunek dotyczący zatrudnienia ponad 50% osób niepełnosprawnych należy brać pod uwagę to, że będzie on spełniony dopiero wówczas, gdy każdy z konsorcjantów z osobna jest w stanie wykazać, że jego pracownicy to w ponad połowie osoby niepełnosprawne. Spełnienie tego warunku tylko przez jednego wykonawcę wspólnie ubiegającego się o zamówienie nie jest wystarczające. Jest to odmienna ocena oferty wykonawcy niż w przypadku np. dysponowaniem określoną wiedzą i doświadczeniem. Ustawodawca chciał, aby w ten sposób nie występowało zjawisko sztucznego zawiązywania konsorcjum w celu obejścia przepisów ustawy Pzp, którzy wcale nie zatrudniają pracowników niepełnosprawnych, a np. będą korzystać z potencjału podmiotu trzeciego mającego status zakładu pracy chronionej (por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 30 października 2012 r., sygn. KIO 2249/12).
Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 10/2013, www.uzp.gov.pl