Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano opracowanie zatwierdzone przez Radę Zamówień Publicznych w zakresie przeprowadzania analizy potrzeb i wymagań przez zamawiających przed wszczęciem postępowania. Zawiera ono wiele praktycznych i przydatnych wskazówek dotyczących tego procesu. Poniżej publikujemy najważniejsze wnioski, jakie z niego płyną. Całe opracowanie dostępne jest na stronie WWW UZP pod adresem https://www.uzp.gov.pl/aktualnosci/wskazowki-dla-zamawiajacych-publicznych-do-opracowania-analizy-potrzeb-i-wymagan.
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej progom unijnym lub je przekraczającej, zamawiający musi dokonać analizy potrzeb i wymagań. Wynikiem takiej analizy będą rekomendacje dla komórek merytorycznych realizujących czynności związane z przygotowaniem postępowania. Komórki merytoryczne w następnym kroku złożą do komórki zamówień publicznych wniosek o udzielenie zamówienia.
Co powinny zawierać rekomendacje wydane na podstawie dokonanej analizy? W zależności od wybranego wariantu udzielenia zamówienia będzie to w szczególności:
UZP wskazuje, że analiza potrzeb i wymagań pozwala:
1) realizować zasadę efektywności ekonomicznej określoną w art. 17 ust. 1 nowej ustawy Pzp,
2) w pełni wdrożyć zasady wskazane w art. 44 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przepis ten nakazuje zamawiającym publicznym, aby wydatkowali publiczne środki w sposób celowy, z zachowaniem:
Obowiązek przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań dotyczy wyłącznie zamawiających publicznych, o których mowa w art. 4 nowej ustawy Pzp tzn.:
1) jednostek sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
2) innych niż określone w pkt 1 państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
3) innych niż określone w pkt 1, osób prawnych, utworzonych w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:
a) finansują je w ponad 50% lub
b) posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
c) sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
d) mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego;
4) związków podmiotów, o których mowa w pkt 1 lub 2, lub podmiotów, o których mowa w pkt 3.
Zamawiający publiczny dokonuje analizy potrzeb i wymagań przed wszczęciem postępowania klasycznego o wartości równej progom unijnym lub je przekraczającej. Zamówieniem klasycznym jest zamówienie udzielane przez zamawiającego publicznego oraz zamawiającego subsydiowanego inne niż zamówienie sektorowe i w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa (art. 7 pkt 33 nowej ustawy Pzp).
Ważne Zamawiający publiczny będzie mógł odstąpić od dokonania analizy potrzeb i wymagań, jeśli ma możliwość udzielenia zamówienia:
|
Ustawa Pzp nie określa, w jakim terminie zamawiający publiczny powinien dokonać analizy potrzeb i wymagań, wskazując jednak, aby odbyło się to przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia. Może to być zatem wyodrębniony okres w toku planowania i przygotowania konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, może to być też proces ciągły – istotny jest tylko moment zakończenia analizy określony jako wszczęcie postępowania.
Przepis nie zawiera także wytycznych co do formy, w jakiej powinna być dokonana analiza potrzeb i wymagań. Nie wyklucza również dokonywania analiz wieloletnich. Do decyzji zamawiającego pozostawiono sposób dokonania analizy i formę dokumentu, jaką ona przyjmie. Może to być zarówno jeden dokument, jak i zbiór różnych dokumentów obejmujących poszczególne elementy analizy. W ramach dokonania analizy potrzeb i wymagań mogą być wykorzystane opracowania sporządzone przez zamawiającego do innych celów zawierające podobne lub tożsame elementy jak analiza, przykładowo:
Rada Zamówień Publicznych w opublikowanym opracowaniu zaproponowała przykładowy przebieg analizy, z zastrzeżeniem, że powinien on uwzględniać specyfikę zidentyfikowanej potrzeby i że należy go dostosować do konkretnego stanu faktycznego:
1) identyfikacja potrzeby i zdefiniowanie okresu odniesienia, na jaki planowane jest jej zaspokojenie; jako minimum rekomendowane jest przyjęcie takiej samej perspektywy czasowej jak przy przygotowywaniu projektu uchwały budżetowej lub planu finansowego, aczkolwiek najbardziej korzystne ze względu na efektywność zamówienia jest badanie zaspokojenia potrzeb w dłuższym horyzoncie czasowym niż budżet, np. cykl życia, nie jest to jednak wymagane przepisami;
2) badanie możliwości zaspokojenia zidentyfikowanej potrzeby z wykorzystaniem zasobów własnych oraz orientacyjnej wartości jej zaspokojenia tym sposobem;
3) rozeznanie rynku w celu ustalenia alternatywnych środków zaspokojenia zidentyfikowanej potrzeby oraz orientacyjnej wartości jej zaspokojenia tym sposobem;
4) rozeznanie rynku w celu ustalenia wariantów wykonania zamówienia oraz orientacyjnej wartości zamówienia dla każdego ze wskazanych wariantów;
5) w oparciu o przeprowadzone badanie – wybór środka lub środków w celu zaspokojenia zidentyfikowanej potrzeby;
6) w przypadku, gdy wybranym w wyniku dokonania analizy środkiem zaspokojenia zidentyfikowanej potrzeby będzie udzielenie zamówienia, dokonanie wyboru wariantu realizacji zamówienia;
7) dla wybranego wariantu realizacji zamówienia dokonanie kolejnych analiz w celu wskazania:
Jeśli zamawiający posiada dokumenty strategiczne, na podstawie których określane są priorytety – zakupowe czy inwestycyjne związane z realizacją tych zadań, wówczas takie dokumenty mogą być dobrym punktem wyjścia dla identyfikacji potrzeb zamówieniowych. Jeśli jednak takich dokumentów nie ma, wówczas przystępując do sporządzenia analizy zamawiający powinien skorzystać w szczególności z poniższych pytań pomocniczych:
Więcej na temat nowych przepisów i obowiązków zamawiającego przed wszczęciem procedury udzielenia zamówienia znajdziesz w zakładce Nowe Pzp 2021m.in. w artykule:
Opracowanie: