Zamawiający musi podać wykonawcom rzetelną i pełną informację na temat wyników oceny ofert

Stan prawny na dzień: 08.12.2020
ocena ofert

Zastosowanie kryteriów oceny ofert ma kluczowe znaczenie dla wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a w efekcie – dla interesów wszystkich wykonawców ubiegających się o dane zamówienie. Dlatego też w celu zapewnienia ochrony tych interesów i realizacji reguł, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, w tym zwłaszcza zasady przejrzystości, uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, zamawiający nałożył na zamawiających obowiązek informowania wykonawców o czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z podaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 października 2020 r., sygn. akt  KIO 2364/20).

Wykonawca nie może zadbać o swoje interesy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli nie ma dostępu do informacji na temat tego, która oferta została uznana za najkorzystniejszą, ile otrzymała punktów i dlaczego uzyskała taką a nie inną liczbę punktów.

Jeżeli wykonawca nie ma dostępu do takiej wiedzy, to nie są realizowane podstawowe zasady udzielania zamówień, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, a także nie ma możliwości realnego skorzystania ze środków ochrony prawnej. Nie da się bowiem postawić zarzutów wobec czynności, której podstawy dokonania nie są wykonawcy znane. Powyższe zaś, wobec niemożności realnej weryfikacji prawidłowości czynności zamawiającego, może doprowadzić do udzielenia zamówienia (czyli zawarcia umowy) wykonawcy, który w ogóle nie został wybrany zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Stanowi to złamanie kolejnej zasady wyrażonej w art. 7 ust. 3 ustawy Pzp.

Kompletne i rzetelne poinformowanie wykonawców o tym, dlaczego dany oferent uzyskał w kryteriach oceny ofert określoną liczbę punktów, stanowi czynnik niezbędny do realizacji ww. zasad, jak też realizacji prawa korzystania ze środków ochrony prawnej. Niepełne uzasadnienie faktyczne i prawne informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty jest więc naruszeniem nie tylko art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, ale także ww. zasad.

Więcej o formalnościach związanych z dokumentacją w postępowaniu piszemy tutaj:

Autor:

Agata Hryc-Ląd

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, szkoleniowiec, jest doradcą i autorką komentarzy oraz publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień publicznych

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

Specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...