Zamówienie publiczne na karty podarunkowe z okazji Bożego Narodzenia

Stan prawny na dzień: 27.11.2023
  Zamówienie publiczne na karty podarunkowe z okazji Bożego Narodzenia

Jeśli zamawiający chciałby przeprowadzić przetarg na dostawę kart podarunkowych dla pracowników z okazji świąt Bożego Narodzenia to już ostatni moment, aby wszcząć stosowne procedury. Jakie wymagania związane z dostarczanymi kartami będą zgodne z Prawem zamówień publicznych a które naruszają fundamentalne zasady? W artykule przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek. 

Zamawiający pyta:

Czy w przetargu zamawiający może dopuścić w SWZ, aby karty były tylko do jednej (dowolnej) sieci sprzedaży? Czy byłoby to traktowane jako nierówne traktowanie wykonawców? Przykładowo np. jeśli karty dostarczy sklep Biedronka, Lidl itp., to można by je było zrealizować tylko w tych sieciach. Natomiast karty Sodexho można realizować w zasadzie wszędzie. Czy zapis, że karty muszą obsługiwać wszystkie terminale płatnicze dostępne w Polsce w przypadku ewentualnego dopuszczenia składania ofert do jednej jak i do wielu sieci, będzie uzasadniony?  

Ekspert wyjaśnia:

Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia, mając na uwadze swoje uzasadnione potrzeby. Nie ma przy tym obowiązku wybierania w każdym przypadku rozwiązań w pewien sposób „lepszych jakościowo”, ani ich premiowania.  W opisanej sytuacji, skoro dostawa kart podarunkowych do jednej sieci sprzedaży spełnia uzasadnione wymagania zamawiającego, nie jest zasadne ograniczanie konkurencji poprzez zapisy wyłącznie dopuszczające lub premiujące karty dedykowane do wykorzystania w ramach wielu sieci. W świetle powyższego, nie ma podstaw, aby postawić zamawiającemu zarzuty w zakresie nierównego traktowania wykonawców.

Dopuszczenie wszystkich wykonawców, którzy mogliby być zainteresowani zamówieniem, a zatem tych którzy oferują karty do konkretnej sieci sprzedaży lub do wielu sieci sprzedaży, w żaden sposób nie narusza konkurencji ani też nie oznacza nierównego traktowania wykonawców.

W tym przypadku należy uznać, że ilość sieci sprzedaży ma dla zamawiającego znaczenie drugorzędne. Innymi słowy, wielość sieci sprzedaży, jakkolwiek w sposób oczywisty wpływająca na komfort osób z kart korzystających, nie musi stanowić aspektu jakościowego, którego zastosowanie w opisie przedmiotu zamówienia lub w kryteriach oceny ofert, uzasadniają obiektywne potrzeby zamawiającego (poniesienie większego kosztu realizacji zamówienia i utrudnienie/uniemożliwienie ubiegania się o udzielenie zamówienia części potencjalnych wykonawców).

Patrząc na sprawę „odwrotnie” – wymóg, by karty można było wykorzystać w wielu sieciach sprzedaży, jako że istotnie ogranicza konkurencję w postępowaniu, musiałby znaleźć uzasadnienie w potrzebach zamawiającego.

Uznać zatem należy, że opis przedmiotu zamówienia może określać rodzaj sklepu (dostępnego w nim asortymentu), który powinien realizować karty podarunkowe oraz np. liczbę punktów sprzedaży na określonym obszarze.

Analogicznie, jeżeli dopuszczamy jedną lub kilka sieci sprzedaży, wymóg obsługiwania kart przez wszystkie terminale płatnicze, należy uznać za zbędny. Karty bowiem muszą być obsługiwane przez terminale płatnicze funkcjonujące wyłącznie w tych sieciach sprzedaży, w których mogą być realizowane karty.

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...

Powiązane treści