Precyzyjne i jasne formułowanie warunków przetargu, a następnie ich literalne i ścisłe egzekwowanie jest jedną z podstawowych gwarancji, czy wręcz warunkiem sine qua non, realizacji zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Jeśli zamawiający chce odrzucić ofertę niezgodną z siwz, to niezgodność ich treści musi mieć charakter zasadniczy i nieusuwalny. Powinno być także możliwe wskazanie i wykazanie, na czym konkretnie niezgodność ta polega – co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z określonymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi fragmentami czy normami siwz (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 18/18).
Wskazać tu należy, podzielając w tym zakresie stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej wyrażone w uzasadnieniu wyroku z 28 maja 2010 r. (sygn. akt KIO 868/10), iż siwz, od momentu jej udostępnienia, jest wiążąca dla zamawiającego – jest on zobowiązany do przestrzegania zamieszczonych w niej warunków.
Jak wskazuje art. 701 § 3 kc, jest to zobowiązanie, zgodnie z którym organizator od chwili udostępnienia warunków, a oferent od momentu złożenia oferty, stosownie do ogłoszenia aukcji albo przetargu, są zobowiązani postępować w myśl postanowień ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu.
Z uwagi na to, że – obok ogłoszenia – zamawiający konkretyzuje warunki przetargu zarówno odnośnie do zamówienia (umowy), jak i prowadzenia postępowania w specyfikacji, to siwz należy uznać za warunki przetargu w rozumieniu kc. Udostępnienie siwz jest zatem czynnością prawną powodującą powstanie zobowiązania po stronie zamawiającego, który jest związany swoim oświadczeniem woli co do warunków prowadzenia postępowania i kształtu zobowiązania wykonawcy wymienionych w siwz.
Zaznaczyć przy tym należy, iż dla oparcia i wyprowadzenia konsekwencji prawnych z norm siwz, jej postanowienia powinny być sformułowane w sposób precyzyjny i jasny.