siwz

Specyfikacja warunków zamówienia – podstawowy dokument w postępowaniu

Specyfikacja warunków zamówienia – elementy obowiązkowe i fakultatywne

Specyfikacja warunków zamówienia to podstawowy dokument w przetargu, który zawiera wszystkie wymogi zamawiającego związane z procedurą udzielenia zamówienia oraz realizacją umowy po zakończonym przetargu. SWZ pojawia się w każdej procedurze zamówieniowej za wyjątkiem trybu z wolnej ręki. W artykule znajdziesz zestawienie niezbędnych elementów SWZ oraz spis zapisów fakultatywnych i dowiesz się, jak krok po kroku sporządzić i opublikować specyfikację.

W tym artykule
  • Analiza treści SWZ pozwoli wykonawcy złożyć dobrą ofertę. Często też zapisy SWZ decydują o tym, czy wykonawca zdecyduje się w ogóle na to, aby walczyć o zamówienie.
  • Jeśli jakieś zapisy specyfikacji są niezgodne z ustawą Pzp, wykonawca może odwołać się do Krajowej Izby Odwoławczej.
  • Do przygotowania SWZ należy zaangażować pracowników merytorycznych, którzy pomogą przygotować OPZ a także prawników i specjalistów ds. zamówień publicznych, aby zadbali o zgodność zapisów SWZ z przepisami Prawa zamówień publicznych i prawa cywilnego.
  • Treść SWZ wyznaczają w postępowaniach unijnych – art. 134 ustawy Pzp, a w postępowaniach krajowych – art. 281 tej ustawy.
  • Zamawiający publikuje specyfikację na stronie prowadzonego postępowania. Terminy publikacji zależą od trybu, w jakim udziela zamówienia. W przetargu nieograniczonym SWZ powinna być dostępna na stronie WWW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia.

Skorzystaj z gotowych wzorów specyfikacji. Polecam:

Być może zainteresują Cię także inne artykuły związane z tematem SWZ:

Na jakiej podstawie prawnej odrzucić ofertę, w której niezgodnie z siwz obliczono cenę za zamówienie?

Pytanie:

Zamówienie jest współfinansowane ze środków UE. Postępowanie prowadzimy w formule zaprojektuj i wybuduj. W siwz w dziale „Opis sposobu obliczenia ceny” wskazaliśmy:

  1. Wykonawca określa łączną cenę ryczałtową brutto oferty w załączniku nr 1 do siwz w formularzu ofertowym w punkcie 1. W celu wyliczenia łącznej ceny ryczałtowej wykonawca wypełnia tabelę w załączniku nr 1 do siwz w formularzu ofertowym w punkcie 1. Łączną cenę ryczałtową należy wyliczyć zgodnie z wzorami podanymi w tabeli, a następnie przenieść wyliczoną łączną cenę ryczałtową brutto do punktu 1 formularza ofertowego, uzupełniając ją o podanie kwoty „słownie”.
  2. Cena ryczałtowa brutto za wykonanie dokumentacji projektowej nie może przekroczyć 3,5% łącznej ceny ryczałtowej brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia.

Wykonawca za dokumentację projektową zaoferował cenę na poziomie 10,53% łącznej ceny ryczałtowej oferty. Na jakiej podstawie powinnam odrzucić ofertę?

Oferta, o której mowa, zawiera także rażąco niska ceną, ponieważ zaoferowane wynagrodzenie jest niższe o ponad 30% od wartości szacowanej i średniej arytmetycznej złożonych ofert. Czy w sytuacji, gdy i tak odrzucam ofertę na podstawie innej przesłanki, powinnam wezwać wykonawcę do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny?

Modyfikacje specyfikacji istotnych warunków zamówienia – kiedy są dopuszczalne w świetle Pzp

Pytanie: Zamawiający organizuje przetarg na instrumenty muzyczne dla orkiestry dętej (jedna część) oraz instrumenty dla sekcji muzyczno-wokalnej (druga część). Opis przedmiotu zamówienia określał materiały wykonania i parametry techniczne. Do jednostki wpłynęło wiele pytań sugerujących, że „Taki zapis powoduje, że zakres jakościowy i wykonawczy instrumentów spełniających powyższy zapis zawiera się w zakresie od instrumentów zabawkowych produkowanych przez firmy o nieustalonej na rynku muzycznym renomie, aż po mistrzowskie rozwiązania koncertowych instrumentów produkowanych jednostkowo na zamówienie przez najbardziej renomowane firmy. Rozpiętość cenowa takich instrumentów również zawiera się w niezwykle szerokim zakresie”. Zamawiającemu zależy na zakupieniu instrumentów, które będą miały odpowiednią barwę i dźwięk. Jednak stosowanie kryteriów uznaniowych i wynajęcie jakiejś komisji to spory koszt i możliwość nadużyć (promowanie swoich produktów przez członków komisji), a także możliwość protestu. Czy, jak sugerują nam wykonawcy, można w ramach zmiany SIWZ podać, że wymagamy np. instrumentu do zastosowań również profesjonalnych o szerokim zastosowaniu zarówno w muzyce klasycznej, rozrywkowej, jak i marszowej, zapewniającego ergonomię, komfort gry i intonację najwyższej jakości, powinien to być wysokiej klasy model studencki, o parametrach technicznych, walorach brzmieniowych i wykonawczych nie gorszych niż na przykład (wpisujemy model, który nas interesuje)?

Konsekwencje braku terminowej publikacji siwz na stronie WWW zamawiającego

Pytanie:

Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony powyżej progów unijnych, w związku z czym opublikował ogłoszenie w TED. Jednak na stronie zamawiającego nadal, tj. po 8 dniach od ogłoszenia oraz po 10 dniach od wysłania ogłoszenia nie została upubliczniona dokumentacja przetargowa, m.in. siwz. Tymczasem zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy Pzp „Specyfikację istotnych warunków zamówienia udostępnia się na stronie internetowej od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania ofert”. W związku z tym że taka sytuacja jest niekorzystna dla wykonawcy, czy zamawiający w tym przypadku nie powinien przesunąć terminu składania ofert? Czy przedstawione okoliczności wpływają na termin zadawania pytań? Czy powinien on zostać przedłużony?

Zamieszczenie siwz na stronie internetowej w terminie późniejszym niż określony w art. 42 ust. 1 ustawy Pzp stanowi naruszenie przepisów tejże ustawy. Zważywszy na fakt, że wystąpienie takiego naruszenia w skrajnych sytuacjach może spowodować konieczność  unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, zamawiający powinien dołożyć starań, by zaistniałe uchybienie pozostawało bez wpływu na wynik przetargu. Racjonalne wydaje się w tej sytuacji stosowne wydłużenie terminu składania ofert oraz uregulowanie dłuższego niż ustawowy, terminu na zadawanie pytań do siwz. Jeżeli zamawiający nie będzie skłonny odpowiednio uregulować tych kwestii samodzielnie, wykonawcy przysługuje prawo do kwestionowania jego czynności w drodze środków ochrony prawnej. Należy jednak pamiętać, że skuteczność wniesienia odwołania zależy w takiej sytuacji m.in. od tego, czy wykonawca wykaże, że poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp.

Odwołanie na zapisy siwz – co się stanie, gdy zamawiający unieważni procedurę?

Pytanie:

W postępowaniu podprogowym zamawiający dokonał modyfikacji swoich odpowiedzi na pytania wykonawców i wprowadził wymóg, który ewidentnie narusza przepisy ustawy Pzp (art. 7 i art. 29 ust. 1 i 2). Modyfikacji dokonano 6 maja 2020 r. Moja firma złożyła ofertę, która wraz z innymi została otwarta 8 maja 2020 r. Dnia 11 maja 2020 r. (a więc w ustawowym terminie 5 dni od czynności) odwołaliśmy się na zapisy siwz (art. 7 i art. 29 ust. 1 i 2). Zamawiający opublikował odwołanie na swojej stronie WWW 12 maja 2020 r. i wezwał innych do przyłączenia się. Nie czekając na upływ terminu przystąpienia, 14 maja 2020 r. unieważnił postępowanie w przedmiocie zamówienia kwestionowanym w odwołaniu. Powołał się na art. 93 ust. 7 i art. 12a ustawy Pzp. Dziwi mnie szczególnie ta druga podstawa – brak zmiany terminu pod wpływem wprowadzenia wymogu. Czy zamawiający musi się do niego odnieść np. w korespondencji z KIO? Czy powinien w jakikolwiek sposób odpowiedzieć na zarzuty na swojej stronie WWW lub w bezpośredniej korespondencji z moją firmą? Czy KIO wyznaczy termin rozprawy? Czy inny wykonawca może się przyłączyć do odwołania na zapisy siwz, pomimo unieważnienia postępowania w rzeczonym zakresie? Czy KIO w jakiś sposób rozpatrzy tę sprawę, wydając choćby postanowienie o umorzeniu?