W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy Pzp, będzie dzień złożenia wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Natomiast oświadczenie o istnieniu okoliczności stanowiących podstawę do wyłączenia, osoba je składająca powinna przedstawić w każdym momencie po powzięciu przez nią wiadomości o istnieniu podstaw wyłączenia. Wnioski te płyną z opinii prawnej UZP pt. „Na jakim etapie konkursu osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia składają oświadczenia, o których mowa w art. 17 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018)?”.
Na podstawie art. 112 ust. 4 ustawy Pzp do osób wykonujących czynności w postępowaniu konkursowym, w tym członków sądu konkursowego, ma zastosowanie art. 17 ustawy Pzp. Ustanowiony w treści art. 17 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek nie określa wprost terminu, w którym oświadczenie to powinno być złożone. UZP wywodzi jednak z obowiązujących przepisów, że powinno to nastąpić w powyżej wskazanych terminach.
Urząd wyjaśnia też w opinii znaczenie art. 121 ust. 3 ustawy Pzp, który nie stoi na przeszkodzie możliwości powzięcia przez sąd konkursowy wiedzy o wykonawcach, którzy złożyli wnioski o przystąpienie do konkursu. Przepis ten, podniesiony w licznych orzeczeniach KIO (m.in. z 17 lipca 2017 r., sygn. akt 1251/17) do rangi zasady konkursowej, wskazuje na niedopuszczalność zapoznania się przez członków sądu konkursowego z autorem konkretnej pracy konkursowej, która ma być przedmiotem oceny sądu konkursowego. Oznacza to, że zamawiający (ale także wykonawcy składający konkretne prace) zobowiązani są zapewnić pełną anonimizację prac konkursowych. Anonimizacja prac nie jest jednak tożsama z anonimizacją nazw wykonawców przystępujących do konkursu.
Źródło: Informator UZP nr 1/2018
Opracowanie: