konkurs

Regulamin konkursu Pzp – treść dokumentu

Regulamin konkursu Pzp – wskazówki dotyczące tworzenia jego treści (cz. II)

Podstawowy dokument, które reguluje zasady, na jakich zamawiający prowadzi konkurs według Pzp, to regulamin konkursu. Zamawiający opisuje tam m.in., co jest przedmiotem konkursu, jakie środki przewidział na realizację pomysłu na podstawie nagrodzonej pracy konkursowej oraz jakie nagrody czekają dla uczestnika, który wygrał. Inne ważne szczegóły związane z treścią regulaminu znajdziesz w poniższym artykule. Dowiesz się także, jak wyjaśniać i zmieniać regulamin konkursu. Sprawdzisz ponadto, kiedy można, a kiedy trzeba unieważnić konkurs.

W tym artykule
  • Opis przedmiotu konkursu nie musi być tak wyczerpujący, jak w przypadku opisu przedmiotu zamówienia z art. 99–103 ustawy Pzp. W konkursie należy bowiem pozostawić uczestnikom pewną swobodę twórczą. Zbyt precyzyjny opis mógłby nadmiernie ograniczać autorów prac konkursowych, którzy dowolnie przygotowują swoje dzieła.
  • Informacja o maksymalnych kosztach prac przyjętych przez zamawiającego nie jest dla niego wiążąca. Stanowi ona wytyczną dla uczestników konkursu, którzy są zobowiązani dostosować koszt realizacji swoich rozwiązań do możliwości finansowych zamawiającego.
  • Praca konkursowa, która przekracza środki, jakie zamawiający przeznaczył na jej realizację, będzie dla niego nieprzydatna. Mimo to nie wolno mu od razu odstąpić od jej oceny.
  • Koszt wykonania prac może się zmienić na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Przyczyną może być np. znaczny wzrost cen materiałów budowlanych.
  • Ustalając katalog podmiotowych środków dowodowych w konkursie nieograniczonym, zamawiający może żądać tylko tych dokumentów, które potwierdzają posiadanie uprawnień. Uprawnień można z kolei wymagać jedynie od wybranego uczestnika konkursu.
  • Konkurs podlega obowiązkowej elektronicznej komunikacji zamawiającego z uczestnikami konkursu.
  • Inaczej niż przy ocenie ofert, w konkursie dopuszczalne są kryteria subiektywne. Jednak sposób oceny (dobór podkryteriów) powinien eliminować nadmierną dowolność.

O procedurze konkursu piszemy także tutaj:

W dziale wzory dokumentów znajdziesz dokumentację potrzebną do przeprowadzenia procedury konkursu. Publikujemy tam m.in.:

Konkurs w nowym Pzp

Konkurs w nowym Pzp – przedmiot konkursu, sąd konkursowy, etapy procedury (cz. I)

W tym artykule
  • Konkurs Pzp – definicja
  • Kiedy zamawiający ma obowiązek przekazać nagrodę w konkursie autorowi wybranej pracy?
  • Przedmiot konkursu Pzp – liczy się twórczy charakter pracy
  • Szczególna ochrona prac konkursowych wprowadzona w nowej ustawie Pzp
  • W konkursie obowiązują uniwersalne ustawowe zasady
  • Kiedy zamawiający ma obowiązek zastosować konkurs według ustawy Pzp?
  • Czy zamówienie na usługi projektowe trzeba poprzedzić konkursem – stanowiska KIO i doktryny
  • Kiedy zamawiający może odstąpić od obowiązku przeprowadzenia konkursu?
  • Szacowanie wartość przedmiotu konkursu
  • Anonimowość pracy konkursowych – ograniczenie zasady jawności w praktyce zamawiającego i wykonawcy
  • Sąd konkursowy – skład, zasady i tryb działania
  • Formalności, których muszą dopełnić członkowie sądu
  • Zadania sądu konkursowego
  • Protokół prac sądu konkursowego
  • Rodzaje konkursu
  • Etapy konkursu – procedura krok po kroku

W dziale wzory dokumentów znajdziesz dokumentację potrzebną do przeprowadzenia procedury konkursu. Publikujemy tam m.in.:

Być może zainteresuje Cię także:

Zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki zwycięzcy konkursu – praktyczne aspekty

Poznaj podstawowe reguły konkursu zgodnego z przepisami Kodeksu cywilnego

Pytanie:

Prowadzę konkurs w trybie art. 70 Kodeksu cywilnego. Zapytanie dotyczy poprawności dobrania kryteriów oceny ofert. Przedmiotem konkursu jest najem pomieszczenia (na wykonywanie usługi) wraz ze sprzętem i wyposażeniem. W ostatnim konkursie cena oferty składała się z ceny za:

  • czynsz za powierzchnię i
  • dzierżawę sprzętu.

i wygrała w nim oferta z najwyższą łączną ceną (100%) za oba elementy. W tej edycji konkursu chcielibyśmy wprowadzić następujący zapis: „Oferent, który po wygraniu konkursu przejdzie pozytywnie weryfikację i stanie się partnerem (w związku z czym może korzystać ze zniżek i preferencyjnych stawek za wynajem powierzchni), nie będzie obciążony taką stawką czynszu jak podana w ofercie tylko stawką preferencyjną zgodną z obowiązującym partnerstwem”.

Czy taki zapis nie powoduje, że oferty w rezultacie nie będą porównywalne tj. ocenimy inny poziom ceny, inny czynsz itp. który da wygraną konkretnemu wykonawcy a potem go zmniejszymy i w rezultacie wybierzemy dużo niższy czynsz niż oferty początkowe?

Co w sytuacji, gdy ofertę złoży partner i podmiot niebędący partnerem – czy można oba te podmioty porównywać, z góry wiedząc, że nie są sobie równe pod kątem stawek za czynsz (partner ma stawki preferencyjne i będzie dużo tańszy na tym etapie)?

Czy biorąc pod uwagę powyższe, należałoby na poziomie oferty ocenić tylko poziom czynszu za wyposażenie i wybrać ofertę z najwyższą stawką (nie będzie się to zmieniało na poziomie całej umowy bez względu na partnerstwo lub jego brak)? W przypadku czynszu za powierzchnię zaś można by wpisać, że stawka będzie uzależniona od pozycji wykonawcy (tj. partner lub inny podmiot) i tutaj byłaby podana np. wartość np. za 1 m2 czynszu lub inny przelicznik, ale trzeba wówczas określić obowiązującą wartość czynszu w każdej sytuacji.

Przedmiotem prowadzonego „konkursu” jest oddanie w najem pomieszczenia. Do zawarcia takiej umowy nie mają zastosowania przepisy ustawy Pzp. Oddający w najem, stosujący procedurę przetargu opisaną Kodeksie cywilnym, powinien ustalać jej warunki w sposób zgodny z „dobrymi obyczajami”. Nie widzę przeszkód, by w okolicznościach uzasadnionych faktycznymi potrzebami organizatora przetargu, oceniać oferty z zastosowaniem kryterium „cena najmu wyposażenia”.

Kwestii wysokości czynszu nie należy z całą pewnością zupełnie pomijać i zostawiać do określenia przez najemcę. Może się bowiem okazać, że czynsz nieoceniany, zaoferowany przez oferenta, który złoży najkorzystniejszą ofertę w ramach innych kryteriów, będzie niższy niż ten ustalany na preferencyjnych warunkach.

Jeżeli istnieje potrzeba preferencji podmiotu będącego partnerem i jest to uzasadnione jakimiś obiektywnymi względami, wówczas być może dobrym rozwiązaniem będzie określenie  z góry stawki czynszu zarówno dla partnera jak i dla innego podmiotu. W takiej sytuacji zalecam wskazanie na etapie przetargu „warunków uzyskania statusu partnera”.