Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy Pzp "Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022 r. poz. 1233), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5." Zasadą jest jawność postępowania. Wykonawca ma jednak możliwość zastrzeżenia informacji, które są dla niego niezwykle istotne, cenne i odnoszą się do potencjału tego wykonawcy. Warunkiem jednak skutecznego zastrzeżenia jest to, że wykonawca musi wykazać łączne spełnienie trzech przesłanek określonych w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Jeżeli wykonawca w ramach uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa przedłożył wyciąg z polityki bezpieczeństwa oraz wskazał, że podejmuje m.in. następujące działania:
to w ocenie Izby z całą pewnością lista podmiotów, z którymi wykonawca współpracuje oraz zawarte z nimi umowy stanowią informacje handlowe, ponieważ pokazują możliwe do uzyskania warunki współpracy.
Są one podstawą funkcjonowania wykonawcy na rynku. Ujawnienie tych informacji może bowiem znacznie wpłynąć na obniżenie potencjału konkurencyjnego wykonawcy. Wykonawca wykazał w dostateczny sposób wartość gospodarczą zastrzeganych informacji. Izba podzieliła również stanowisko prezentowane w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, że sposób kalkulacji oferty jest jednym z podstawowych elementów konkurencji, ponieważ może przesądzać o atrakcyjności cenowej złożonej oferty. Na sposób kalkulacji niewątpliwie ma w przedmiotowej sprawie wpływ czynnik osobowy (projektanci). Z samej definicji know-how wynika, że stanowi ono wartość dla przedsiębiorstwa, o ile stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca wskazał, że odtajnienie zastrzeżonych przez niego informacji, jego know-how spowodowałoby najprawdopodobniej wykorzystane tych informacji przez podmioty konkurencyjne.
Informacje zastrzeżone przez wykonawcę miały w ocenie Izby wartość gospodarczą. Jako całość nie są one powszechnie znane, ani nie można ich uzyskać np. w trybie informacji publicznej. Są one dostępne wyłącznie dla wąskiego grona osób. Wykonawca podjął szereg działań mających na celu ochronę dostępu do tych informacji i zachowanie ich w poufności, co starannie udokumentował. Dostęp do informacji objętych tajemnicą jest kontrolowany i przez to ograniczony, zaś konkurencja została skutecznie pozbawiona prawa do uzyskania dostępu do tych danych.
Sygnatura
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 października 2024 r. sygn. akt KIO 3236/24