Zmiany w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych

Stan prawny na dzień: 30.11.2020
Zmiany w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych

Sejm uchwalił nowelizację nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r., która wchodzi w życie 1 stycznia 2021 r. Część z nich omawiamy poniżej. Zmianą, która zapewne najbardziej zainteresuje zamawiających, jest rezygnacja z przepisów zobowiązujących do stosowania części ustawowych regulacji przy udzielaniu zamówień bagatelnych o wartościach w przedziale 50.000–130.000 zł. Zmiany dotyczące postępowania odwoławczego przed KIO oraz związane z kontrolą omówimy w Nowościach w kolejnych dniach. Uchwalone przez Sejm nowe przepisy trafiły teraz do prac w Senacie.

Czego dotyczy zmiana?

Omówienie zmiany

Warianty trybu podstawowego – doprecyzowanie definicji

Aktualnie zgodnie z art. 275 pkt 2 i 3 nowej ustawy Pzp zamawiający udziela zamówienia w trybie podstawowym, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie:

  1. może negocjować treść ofert w celu ich ulepszenia, o ile przewidział taką możliwość, albo

  2. negocjuje treść ofert złożonych w celu ich ulepszenia

Zmiana przewidziana w projekcie doprecyzowuje, na czym będą polegać obydwa warianty. Znowelizowany artykuł 275 pkt 2 i 3 mówi, że zamawiający udziela zamówienia w trybie podstawowym, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie
o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie:

2) może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość, a po zakończeniu negocjacji zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych, albo

3) prowadzi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, a po zakończeniu negocjacji zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.

W wariancie 2 zamawiający w zaproszeniu do negocjacji będzie wskazywał kryteria oceny ofert, w ramach których będą prowadzone negocjacje w celu ulepszenia treści ofert.

Na wariant 3 będą się składać 3 etapy:

  1. w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty będą mogli złożyć wszyscy zainteresowani wykonawcy,

  2. zamawiający przeprowadzi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert,

  3. wykonawcy złożą oferty ostateczne, spośród których zamawiający wybierze najkorzystniejszą.

Udostępnienie SWZ

Nowa ustawa Pzp w aktualnym brzmieniu stanowi wprawdzie, że zamawiający ma obowiązek zapewnić w trybie podstawowym na stronie internetowej prowadzonego postępowania, bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPiW oraz SWZ od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, ale nie wyznacza daty granicznej czasu udostępniania tych dokumentów.

Projekt zmian doprecyzowuje, że dostęp ma być zapewniony nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia.

Oferty dodatkowe i ostateczne w wariancie 2 i 3

Projekt doprecyzowuje, że w wariancie 2 trybu podstawowego wykonawca nie musi brać udziału w negocjacjach, a zamawiający zaprasza do składania ofert dodatkowych wszystkich wykonawców, których oferty złożone w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu nie zostały odrzucone.

Z kolei w wariancie 3 trybu podstawowego, zamawiający zaprasza do składania ofert ostatecznych wszystkich wykonawców, których oferty złożone w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu nie zostały odrzucone, i którzy brali udział w negocjacjach.

Skraca się minimalny termin składania ofert dodatkowych w wariancie 2 trybu podstawowego, bo w wielu przypadkach może być to „ulepszenie” oferty polegające jedynie na zmianie ceny. Proponuje się, aby w przypadku ofert dodatkowych, zamawiający wyznaczał termin na ich złożenie z uwzględnieniem czasu potrzebnego na ich przygotowanie, z tym że nie mógłby on być krótszy niż 5 dni od dnia przekazania zaproszenia do ich składania.

W odniesieniu do ofert dodatkowych składanych w wariancie 2 doprecyzowano, że:

  • wykonawca może (ale nie musi) złożyć ofertę dodatkową, która zawiera nowe propozycje w zakresie treści ofertypodlegająceocenie w ramach kryteriów oceny ofert wskazanych przez zamawiającego w zaproszeniu do negocjacji;

  • oferta dodatkowa nie może być mniej korzystna wżadnymz kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji niż oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu;

  • „pierwotna” oferta przestaje wiązać wykonawcę, w zakresie w jakim złoży on ofertę dodatkową zawierającą korzystniejsze propozycjew ramach każdego z kryteriów oceny ofertwskazanych w zaproszeniu do negocjacji;

  • wykonawca pozostaje związany ofertą dodatkową wyłącznie do upływu terminu związania ofertą złożoną w odpowiedzi na ogłoszenie;

  • oferta dodatkowa, która jest mniej korzystnaw którymśz kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji niż oferta złożona w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, podlega odrzuceniu. W przypadku odrzucenia oferty dodatkowej wykonawca pozostaje związany ofertą złożoną w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu.

Zamówienia bagatelne o wartości 50.000–130.000 zł

Projekt zmian wykreśla regulacje art. 2 ust. 2 i art. 268 nowej ustawy Pzp, które wywoływały wiele kontrowersji. Stanowiły one mianowicie, że zamówienia bagatelne tj. o wartościach „podprogowych”, mieszczące się w przedziale 50.000–130.000 zł będą podlegać kilku regulacjom ustawowym, dotyczącym m.in. ogłoszeń oraz sprawozdania z udzielonych zamówień. Jak wynika z uzasadnienia do projektu zmian, przychylono się w tej mierze do postulatów zamawiających, którzy wskazywali na zbytnie sformalizowanie udzielania zamówień o najmniejszej wartości. Podnosili również kwestię ewentualnych niejasności w tych regulacjach.

Umowa w sprawie zamówienia

Przywrócono regułę zawierania umów na czas oznaczony, bez wskazywania maksymalnego czasu trwania umowy do 4 lat. Zmiana jest podyktowana potrzebą zawierania niejednokrotnie długoletnich kontraktów na realizację skomplikowanych inwestycji budowlanych.

W odniesieniu do waloryzacji wynagrodzenia wskazano, że w przypadku gdy umowa została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, wówczas początkowym terminem ustalenia zmiany wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert, chyba że zamawiający określi termin wcześniejszy.

Raport z realizacji zamówienia

Aktualna nowa ustawa Pzp w art. 446 wskazuje, że zamawiający sporządza raport z realizacji zamówienia, w którym dokonuje oceny tej realizacji,
w przypadku gdy:

  1. na realizację zamówienia wydatkowano kwotę wyższą co najmniej o 10% od wartości ceny ofertowej;

  2. na wykonawcę zostały nałożone kary umowne w wysokości co najmniej 10% wartości ceny ofertowej;

  3. wystąpiły opóźnienia w realizacji umowy przekraczające co najmniej 30 dni;

  4. zamawiający lub wykonawca odstąpił od umowy w całości lub w części, albo dokonał jej wypowiedzenia w całości lub w części.

W projekcie zróżnicowano długość opóźnienia w zależności od przedmiotu zamówienia o co najmniej:

  • 90 dni w przypadku zamówień na roboty budowlane o wartości kwoty dla robót budowlanych – 20.000.000 euro, a dla dostaw lub usług – 10.000.000 euro oraz

  • 30 dni w przypadku zamówień o wartości mniejszej niż kwota dla robót budowlanych – 20.000.000 euro, a dla dostaw lub usług – 10.000.000 euro.

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...