nowe przepisy ustawy Pzp

  Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych (część I)

Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych (część I)

W tym artykule
  • Zgodnie z art. 132 ustawy Pzp przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • Wybór trybu przetargu nieograniczonego nie wymaga wykazania jakichkolwiek ustawowych przesłanek. Warto jednak już w tym miejscu zasygnalizować, że wybrana procedura powinna być każdorazowo dostosowana do konkretnego przedmiotu zamówienia.
  • Przetarg nieograniczony i tryb podstawowy bez negocjacji (dla zamówień krajowych) to procedury udzielania zamówień publicznych, w których nie trzeba spełniać żadnych dodatkowych przesłanek, aby móc z nich skorzystać.
  • Prawo zamówień publicznych nie stawia wymogu, aby zamawiający formułował w przetargu nieograniczonym warunki udziału w postępowaniu. Mimo to wskazanie informacji o warunkach jest obligatoryjną informacją SWZ.
  • Aby możliwe było uzupełnianie brakujących bądź błędnych dokumentów przedmiotowych, zamawiający musi uwzględnić taką informację w SWZ.
  • Termin zadawania pytań do SWZ liczy się od pierwotnego terminu składania ofert. Jego przedłużenie w toku postępowania nie wpływa na bieg terminu składania wniosku o wyjaśnienie treści SWZ.
W niektórych sytuacjach pojawi się obowiązek przygotowania raportu z realizacji zamówienia.

Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego 2022

Często w trakcie realizacji umowy pojawiają się nieprzewidziane okoliczności, które powodują, że współpraca na dotychczasowych zasadach jest niemożliwa bądź nieopłacalna. Wówczas konieczna jest zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego. Aby jednak móc tego dokonać, należy spełnić ustawowe warunki. Sprawdź przesłanki zmiany umowy zgodnie ze starą lub nową ustawą Pzp. Jeśli modyfikacje nie są możliwe lub strony nie zgadzają się na nie, umowę można rozwiązać.

W tym artykule

Jak zmienić ofertę zgodnie z nową ustawą Pzp?

Pytanie:

Prowadzę procedurę podstawową, w której oferty są składane za pomocą ePUAP. Analiza listy ofert na miniPortalu wykazała, że dwóch wykonawców zmieniło ofertę zamiast wycofać pierwotnie złożoną ofertę a następnie złożyć nową.

Poniższa tabela zawiera szczegółowe dane, jakie widnieją na miniPortalu: wykonawca A, nazwa pliku: oferta.zip, status: zmodyfikowany, data złożenia przez ePUAP: 10.03.2021 r. godz. 13:50, wykonawca A, nazwa pliku: oferta po zmianie.zip, status: dodany, data złożenia przez ePUAP: 10.03.2021 r. godz. 14:12

Wykonawca B przesłał dodatkowo oświadczenie, że zmienia dotychczasową ofertę. Zgodnie z art. 219 ust. 2 ustawy Pzp wykonawca do upływu terminu składania ofert może wycofać ofertę. Zgodnie z różnymi komentarzami do nowej ustawy Pzp, jedynym sposobem na wprowadzenie zmian do złożonych uprzednio do zamawiającego plików (w tym przede wszystkich ofert) jest ich skuteczne wycofanie, a następnie złożenie nowych o pożądanej przez wykonawcę treści. Zmiana oferty na miniPortalu dotyczy postępowań wszczętych przed wejściem w życie nowej ustawy Pzp. Stanowi o tym art. 84 ust. 1 ustawy Pzp obowiązującej do 31 grudnia 2020 r., zgodnie z którym wykonawca może, przez upływem terminu składania ofert, zmienić lub wycofać ofertę. W obecnie obowiązujących przepisach wskazano, że wykonawca, aby zmienić ofertę, powinien wycofać pierwotnie złożoną ofertę i złożyć ją od nowa. Czy w tej sytuacji, zamawiający powinien odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w związku z tym, iż jest niezgodna z art. 219 ust. 1 i 2 ustawy Pzp?