nowe przepisy ustawy Pzp

0aeNowe Prawo zamówień publicznych – najważniejsze regulacje

Nowe Prawo zamówień publicznych – najważniejsze regulacje (cz. III)

Przed zamawiającymi i wykonawcami kolejne zmiany. Tym razem stworzono zupełnie nową ustawę Prawo zamówień publicznych, rezygnując tym samym z nowelizowania dotychczasowej. Czy ten fakt oznacza, że rynek zamówień publicznych przejdzie kolejną potężną rewolucję? Otóż nie. Oczywiście zostaną wprowadzone pewne nowe obowiązki i uprawnienia dla uczestników postępowań wynikające m.in. z dotychczasowej praktyki i orzecznictwa sądów oraz KIO. Jednak nowa ustawa to przede wszystkim uporządkowanie procesu zlecania zamówienia publicznego. Przedstawiamy drugą część artykułu na ten temat. Sprawdź, czy w zakresie procedur zlecania zamówień publicznych czekają Cię jakieś zmiany.

W artykule m.in.:

  • W nowej ustawie Pzp rozróżniono dwa dokumenty zamówienia − specyfikację warunków zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań.

  • Nowa ustawa Pzp zawiera normę, która nie została przewidziana w obecnej ustawie Pzp, zgodnie z którą zamawiający może wyznaczyć termin składania ofert bądź ofert wstępnych krótszy o 5 dni.

  • Jak wynika z art. 256 nowej ustawy Pzp, zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia odpowiednio przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert, jeżeli wystąpiły okoliczności powodujące, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione.

Nowe Prawo zamówień publicznych

Nowe Prawo zamówień publicznych w 2021 roku – najważniejsze zmiany (cz. I)

Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych zacznie obowiązywać 1 stycznia 2021 r. Już teraz sprawdź, czy jej przepisy wprowadzają faktycznie nowe obowiązki bądź uprawnienia i uzyskaj niezbędne informacje, które pozwolą Ci z wyprzedzeniem przygotować się na jej wejście w życie. Kto to jest zamawiający subsydiarny? Czy zmieni się próg stosowania przepisów ustawy Pzp? W jakim terminie będzie można złożyć skargę do sądu oraz jak będzie można uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące stosowania niejasnych przepisów nowej ustawy Pzp? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule. Kolejne dwie części materiału dotyczącego nowej ustawy Pzp ukażą się w Temacie tygodnia już za tydzień.   

W artykule przeczytasz m.in.:

  • W ustawie znalazły się nie tylko przepisy regulujące procedury, ale również swego rodzaju „wykładnia ich stosowania” Przyczyni się to niewątpliwie do zwiększenia jasności i czytelności procedur.
  • W aktualnie obwiązującej ustawie Pzp ustawodawca wskazuje szacunkową kwotę wartości zamówienia publicznego lub konkursu, której nieprzekroczenie stanowi podstawę do zwolnienia zamawiającego z obowiązku stosowania jej przepisów. W nowej ustawie Pzp, próg bagatelności określono od strony pozytywnej, tj. przez wskazanie, od jakiej kwoty ustawę się stosuje.
  • Zapewnieniu przejrzystości udzielania zamówień poprzez zwiększenie ich dostępności dla wszystkich zainteresowanych wykonawców ma służyć regulacja kształtująca obowiązki spoczywające na zamawiających udzielających zamówień klasycznych o wartości bez VAT  dotyczącej jednorazowego zakupu, mniejszej niż 130.000 zł, ale nie mniejszej niż 50.000 zł.
  • Rozszerzona zostanie funkcja doradcza Urzędu Zamówień Publicznych poprzez stworzone centrum telefoniczne oraz za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Jak rozpoznać dokument, który wolno uzupełnić w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp?

Pytanie:

W postępowaniu zamawiający sektorowy wymagał w siwz, aby wykonawcy dołączyli do oferty składanej na formularzu elektronicznym wypełniony wykaz przedmiotów odbioru i płatności opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Dokument ma odzwierciedlać podział ceny całkowitej na etapy płatności i będzie stanowić załącznik do umowy. Formularz wykazu był szczegółowo określony w siwz, m.in. co do ilości i zakresów etapów i niektórych warunków brzegowych odnośnie do ceny etapów.

Poniżej fragment siwz z zapisami dotyczącymi formy składania oferty: „Na ofertę składa się wypełniony za pośrednictwem Systemu Zakupowego GK PGE formularz ofertowy, w którym wykonawca określi całkowitą wartość przedmiotu zamówienia w PLN (netto i brutto), podpisany przez osoby upoważnione do podejmowania czynności prawnych, w tym do zaciągania zobowiązań skutkujących finansowo.

Do oferty należy dołączyć:

15.5.1. Jednolity Europejski Dokument Zamówienia w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

15.5.2. Pełnomocnictwo osób podpisujących ofertę do występowania w imieniu Wykonawcy oraz jego reprezentowania albo do występowania w imieniu Wykonawcy, jeżeli ich umocowanie nie wynika wprost z dokumentów rejestrowych. Pełnomocnictwo należy sporządzić w postaci elektronicznej i opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

15.5.3. Wypełniony Wykaz Przedmiotów Odbioru i Płatności opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

15.5.4. .......inne (wskazane w siwz).

Wykonawca składając ofertę, nie dołączył do niej wykazu przedmiotów odbioru i płatności. Czy zamawiający może go wezwać do uzupełnienia np. na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, traktując ten wykaz jako inny dokument niezbędny do przeprowadzenia postępowania, czy też taka oferta podlega odrzuceniu? Czy w tym przypadku mają znaczenie zapisy siwz, według których na ofertę składa się wypełniony elektronicznie formularz oferty, a inne dokumenty, w tym wykaz przedmiotów odbioru i płatności są do niej załączane?