PLAN POSTĘPOWAŃ O UDZIELENIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Stan prawny na dzień: 23.02.2025

Określone instytucje zamawiające w terminie 30 dni od zatwierdzenia budżetu albo planu finansowego mają obowiązek sporządzić i opublikować w Biuletynie Zamówień Publicznych plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych, jakie zamierzają wszcząć w danym roku. Plan trzeba także umieścić na stronie WWW zamawiającego.

Jak czytamy w Komentarzu Urzędu Zamówień Publicznych do ustawy Pzp z 2019 roku: „Wykonawcy w oparciu o analizy planów (które będą dostępne w jednym miejscu i filtrowane według odpowiednich kryteriów) będą mogli zbudować swoje strategie sprzedażowe. Podobnie zamawiający, analizując plany innych inwestorów, będą mogli sprawdzić, czy w tym samym czasie, na tym samym obszarze nie rywalizują o te same zasoby wykonawców z innymi zamawiającymi. I w oparciu o dokonane analizy zmienić lub nie swój plan zamówień”.

Do sporządzenia planu zobowiązani są jedynie zamawiający, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki. Chodzi o:

1)        jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,

2)        inne, niż określone w pkt 1, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej.

Pozostali zamawiający, celem zachowania transparentności swoich działań a także ustrukturyzowania zakupów, mogą opublikować plan, choć nie mają takiego obowiązku ustawowego.

Minimalny zakres rzeczowy planu zamówień obejmuje:

1)       przedmiot zamówienia;

2)       rodzaj zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3)       przewidywany tryb albo procedurę udzielenia zamówienia;

4)       orientacyjną wartość zamówienia;

5)       przewidywany termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.

Nie jest to katalog zamknięty i plan może zawierać inne, dodatkowe, przydatne z punktu widzenia wykonawców informacje na temat przewidywanych postępowań.

Dodatkowo zamawiający ma obowiązek aktualizować plan postępowań, na wypadek zmian swoich zamierzeń zakupowych. Aktualizację planu należy również opublikować w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na własnej stronie WWW.

W określonych sytuacjach zamawiający ma prawo odstąpić od publikacji planu, jeżeli
wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa lub ochrona informacji niejawnych.

Zobacz także: OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU PUBLICZNYM, WSTĘPNE OGŁOSZENIE INFORMACYJNE, BIULETYN ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, DZIENNIK URZĘDOWY UNII EUROPEJSKIEJ, OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...
Słowa kluczowe:
planplan postępowań