PROJEKT BUDOWLANY ZAMIENNY

Stan prawny na dzień: 27.05.2024

Czym jest projekt zamienny? W toku prowadzenia inwestycji budowlanej może zajść konieczność dokonania zmian w realizowanym pierwotnym projekcie budowlanym. W takim przypadku inwestor ma obowiązek sporządzić - za pośrednictwem projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane - zamienny projekt budowlany, uwzględniając zmianę warunków pozwolenia na budowę. Jest to dokumentacja projektowa, która przedstawia zamienne rozwiązania projektowe, w stosunku do rozwiązań zatwierdzonych pozwoleniem na budowę lub przyjętym zgłoszeniem.

Przygotowanie projektu budowlanego zamiennego, istotność zmian

Zmiana wprowadzona projektem budowlanym zamiennym może być istotna lub nieistotna. Ocena co do istotności zmiany elementów określonych w projekcie budowlanym leży po stronie projektanta. Innymi słowy to projektant decyduje, czy odstąpienie od rozwiązań przyjętych w zatwierdzonym projekcie budowlanym jest istotne. Jeśli projektant uzna odstępstwa za istotne, to inwestor (zamawiający) musi przedstawić projekt budowlany zamienny i uzyskać decyzję o zmianie pozwolenia na budowę.

Kiedy wymagana jest decyzja o zmianie pozwolenia na budowę?

Przy odstąpieniach uznanych przez projektanta za nieistotne wystarczające jest zamieszczenie w projekcie budowlanym rysunków i opisu dotyczących tego odstąpienia. Nie ma wówczas potrzeby uzyskiwania przez inwestora (zamawiającego) zmiany pozwolenia na budowę.

Warto jednak zauważyć, że ocena projektanta nie wiąże ani organów administracji architektoniczno-budowlanej, ani dla nadzoru budowlanego. Stanowisko takie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 28 lutego 2019 r., II SA/Rz 1333/18. W uzasadnieniu tego wyroku wskazano bowiem, że „(...) tylko projektant, a nie jakakolwiek inna osoba trzecia, jest upoważniony do dokonania kwalifikacji zamierzonego odstąpienia oraz tylko projektant obowiązany jest zamieścić w projekcie budowlanym odpowiednie informacje (rysunek i opis) dotyczące odstąpienia, o którym stanowi ust. 5 tego przepisu [chodzi o art. 36a ustawy Prawo budowlane - przyp. autora], przy czym dokonanie kwalifikacji przez projektanta nie ma charakteru wiążącego ani dla organów administracji architektoniczno-budowlanej, ani dla nadzoru budowlanego”. Oznacza to, że odpowiednie organy mogą zakwestionować ocenę projektanta co do istotności / nieistotności zmian w projekcie budowlanym.

Wskazówki ułatwiające kwalifikację zmiany projektu budowlanego pod kątem istotności lub nieistotności zawiera art. 36a ust. 5 ustawy Prawo budowlane. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 maja 2023 r., II OSK 1634/20 wyjaśnił, że „(...) to, jakie roboty należy oceniać jako istotne odstąpienie od udzielonego pozwolenia na budowę, definiuje art. 36a ust. 5 Prawa budowlanego. Przepis ten pozwala ocenić jakie odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego mają charakter istotny, a jakie mają charakter nieistotny”.

Kiedy wg Prawa budowlanego zmiany w projekcie architektoniczno-budowlanym są istotne?

Przepis art. 36a ust. 5 ustawy Prawo budowlane przewiduje, że istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu obejmuje zmiany w zakresie:

  • projektu zagospodarowania działki lub terenu (z zastrzeżeniem z art. 36a ust. 5a ustawy Prawo budowlane),
  • charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego, np.: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji obiektu budowlanego,
  • warunków niezbędnych do zapewnienia korzystania z obiektu budowlanego przez niepełnosprawnych,
  • zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
  • warunków zawartych w: miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, innych aktach prawa miejscowego, albo decyzji o warunkach zabudowy czy decyzji u ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  • wymagającym uzyskania lub zmiany opinii, uzgodnień i pozwoleń, które były wymagane do uzyskania pozwolenia na budowę (z zastrzeżeniem z art. 36a ust. 5a ustawy Prawo budowlane),
  • źródła ciepła do ogrzewania lub przygotowania ciepłej wody użytkowej, ze źródła zasilanego paliwem ciekłym, gazowym, odnawialnym źródłem energii lub z sieci ciepłowniczej, na źródło opalane paliwem stałym.

Obowiązek sporządzenia projektu budowlanego zamiennego może też wynikać z decyzji organu nadzoru budowlanego. Taka sytuacja będzie miała miejsce w przypadku postępowania administracyjnego związanego z faktem wykonania już robót budowlanych istotnie zmieniających rozwiązania przyjęte w zatwierdzonym projekcie budowlanym. Zatwierdzenie projektu budowlanego zamiennego stanowi wówczas zalegalizowanie tych robót jako samowoli budowlanej.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 lutego 2023 r., II OSK 566/20 wyjaśnił, że „(...) treść art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane nie daje podstaw, by w rozstrzygnięciu decyzji wydawanej na jego podstawie zawierać wyliczenie konkretnych zmian, które należy dokonać i które mają zostać uwzględnione podczas sporządzania projektu zamiennego. Rolą organu nadzoru budowlanego jest ustalić, czy doszło do istotnych odstępstw od projektu budowlanego zatwierdzonego ostateczną decyzją, a jeśli tak, to zobowiązać do sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego oraz - w razie potrzeby - wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem. Natomiast obowiązkiem projektanta jest uwzględnienie w sporządzonym projekcie zmian wynikających z wykonanych robót budowlanych, a także obowiązujących przepisów oraz zasad wiedzy technicznej, w celu doprowadzenia wykonanych robót do stanu zgodnego z obowiązującym prawem”.

Co powinien zawierać projekt budowlany zamienny?

Z informacji zamieszczonych na portalu Biznes.gov.pl wynika, że w odniesieniu do zakresu i formy projektu budowlanego „(...) projekt budowlany zamienny należy przygotować w 4 egzemplarzach. Należy go sporządzić w czytelnej technice graficznej oraz oprawić w okładkę przystosowaną do formatu A4, w sposób uniemożliwiający dekompletację projektu. Dopuszcza się oprawę projektu budowlanego w tomy (szczególnie, gdy dotyczy on kilku obiektów lub obiektu wielkogabarytowego). Projekt powinien być dostosowany zakresem i treścią do specyfiki obiektu oraz skomplikowania robót budowlanych”.

Zobacz także: DZIENNIK BUDOWY, PLAN ZABUDOWY I ZAGOSPODAROWANIA TERENU, ROBOTY BUDOWLANE, DOKUMENTACJA POWYKONAWCZA, OBIEKT BUDOWLANY, KOSZTORYS INWESTORSKI, UMOWA O ROBOTY BUDOWLANE

 

Podstawa prawna

art. 36a ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Autor:

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce.
Słowa kluczowe:
projekt budowlany