Środki publiczne są to m.in. dochody publiczne, dochody pochodzące m.in. z budżetu Unii Europejskiej a także przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Definicja omawia podstawy prawne definiowania środków publicznych oraz reguły wydatkowania środków publicznych.
Pojęcie środków publicznych zostało zdefiniowane w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej ufp). Do zasadności stosowania tej definicji w zamówieniach publicznych odesłał również ustawodawca w art. 7 pkt 24 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp).
Wedle wskazanej regulacji, do środków publicznych będziemy zaliczać:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi;
3) środki pochodzące z:
(o których mowa w art. 3b ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju; Dz.U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079)
4) środki finansowe pozostałe po zakończeniu realizacji programów finansowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na rachunkach, o których mowa w ust. 1, są wykorzystywane na realizację zadań w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna lub programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa lub programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
(o których mowa w art. 202 ust. 4 ufp);
5) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych;
6) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Środki publiczne przeznacza się na:
Wydatki publiczne, tj. wydatki ponoszone ze środków publicznych, z kolei, dokonywane są według zasad określonych w art. 44 ufp.
Z treści przytoczonej regulacji wynika, że wydatki publiczne, mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w ich planie finansowym oraz, że powinny być dokonywane w sposób:
a) celowy (poniesienie wydatku jest niezbędne do wykonania zadania publicznego),
b) oszczędny (obniżenie kosztów przy jednoczesnym zachowaniu pożądanej jakości),
c) skuteczny (optymalny dobór środków i metod do realizacji konkretnego celu),
d) efektywny (uzyskanie najlepszych wyników w związku z ponoszonymi nakładami),
e) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,
f) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań
– z zastrzeżeniem, że każdorazowo, jeżeli przedmiotem wydatku publicznego są usługi, dostawy lub roboty budowlane, umowa w efekcie której ma zostać poniesiony wydatek publiczny, musi zostać zawarta na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych (dalej ustawa Pzp), o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Cechą wydatku publicznego jest zatem to, że ponoszony jest on ze środków publicznych. Aspekt wydatkowania środków publicznych nie definiuje natomiast zamówienia publicznego w rozumieniu art. 7 pkt 32 ustawy Pzp.
Tym samym, przepisy ufp dotyczą środków publicznych i sposobu ich wydatkowania. Zasady opisane w ustawie Pzp natomiast, dotyczą zamówień publicznych bez względu na pochodzenie środków na ich sfinansowanie.
Powyższe oznacza, że zawsze gdy mamy do czynienia z wydatkowaniem środków publicznych stosujemy:
Jeżeli jednak, finansowanie zamówienia odbywa się poprzez zaangażowanie innych środków niż publiczne, a:
Powyższe zasady mają istotne znaczenie dla wyboru sposobu procedowania w przypadku gdy podmiot zobowiązany do stosowania ustawy Pzp, udziela zamówienia finansowanego ze środków prywatnych (grupowe ubezpieczenie pracowników, zakup wyżywienia finansowanego z wpłat wniesionych przez osoby prywatne).
Podstawa prawna