Ogłoszenie o zamówieniu to oficjalne upublicznienie zamiaru dokonania zakupu i informacja, jak będzie się toczyć proces zakupowy. Ogłoszenie pełni rolę informacyjną, ale również realizuje zasadę transparentności i przejrzystości działań zamawiającego. Stanowi swoistą gwarancję jawności oraz konkurencyjności zamówień publicznych. Z tych względów ogłoszenie o zamówieniu podlega specjalnym rygorom w zakresie jego treści, sposobu i kolejności publikacji oraz przechowywania. Jest jednym z najistotniejszych dokumentów postępowania zakupowego. Sprawdź, w jakiej kolejności należy dokonywać publikacji ogłoszeń obowiązkowych i dodatkowych oraz jak rozwiązać problem upublicznienia siwz w odpowiednim terminie w stosunku do publikacji ogłoszenia.
- Specyfikację istotnych warunków zamówienia udostępnia się na stronie internetowej od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania ofert.
- W ocenie KIO, z racjonalnego punktu widzenia (niezależnie nawet od zakazów wynikających z prawa pracy), nadmiernym obciążeniem zamawiających byłoby żądanie od nich, by wymagali od swoich pracowników stawiania się w pracy w soboty lub dni ustawowo wolne od pracy w celu zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej.
- Zamieszczenie ogłoszeń w inny niż ustawowy sposób w zakresie ogłoszeń podlegających obowiązkowi publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie może nastąpić:
a) przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo
b) przed upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej.
- Zamawiający może, po publikacji ogłoszenia o zamówieniu, bezpośrednio poinformować o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia znanych sobie wykonawców.