Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej są zobowiązane przy dokonywaniu zakupów stosować Prawo zamówień publicznych. W ich przypadku nie jest to łatwe, szczególnie gdy muszą nabyć konkretne medykamenty do określonych terapii czy urządzenia, które będą kompatybilne z posiadanym sprzętem. W zeszłym tygodniu pisaliśmy o tym, jak w tego rodzaju procedurach zgodnie z prawem formułować postanowienia opisu przedmiotu zamówienia − Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia − opis przedmiotu zamówienia, cz. I. Dziś omawiamy szczegóły związane z kryteriami oceny ofert.
1. Podmiot leczniczy będący bowiem samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej może zastosować cenę jako jedyne kryterium oceny ofert lub o wadze większej niż 60% np. w zamówieniu na dostawę leków tylko, jeżeli wypełni wymogi z art. 91 ust. 2a Pzp.Podmiot leczniczy, ale będący spółką prawa handlowego (zamawiający kwalifikujący się jako tzw. podmiot prawa publicznego z art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp), już takich ograniczeń nie ma.
2. Oprócz tzw. standardowych pozacenowych kryteriów oceny ofert (np. termin gwarancji, termin dostawy), zamawiający mogą wybrać także np. szeroko rozumianą jakość (tj. ocenianą np. w podkategoriach bezawaryjności, trwałości). Jest ona istotna przy wielu zamówieniach w służbie zdrowia, począwszy od środków do mycia, dezynfekcji, przez sprzęt jednorazowego użytku aż po aparaturę zabiegową i specjalistyczny sprzęt medyczny.
3. W odniesieniu do parametrów niewymaganych bezwzględnie, lecz dodatkowo punktowanych przez zamawiającego, ich wyszczególnienie, co do zasady, nie stanowi ograniczenia konkurencyjności.