Każdy podmiot zlecający wykonanie danej usługi czy dostawy produktu liczy, iż uda mu się znaleźć wykonawcę, który zrealizuje zlecenie zgodnie z jego wymaganiami przy jednocześnie jak najniższej cenie. Nie inaczej jest w przypadku organów administracji państwowej. Jednak zamawiający jako instytucje państwowe nie mogą dokonać wyboru wykonawcy na podstawie „subiektywnej” oceny ofert. Każde zamówienie publiczne musi zostać poprzedzone odpowiednim postępowaniem, z zachowaniem obowiązujących zasad. Przedmiotem poniższego omówienia jest problem zwiększenia środków na sfinansowanie zamówienia w sytuacji, gdy cena najlepszej oferty przekracza te środki w pierwotnej wysokości. Sprawdź, na ile wykonawca ma możliwości nacisku na instytucję zamawiającą, by ta przenalizowała jeszcze raz swoje możliwości finansowe i znalazła brakujące pieniądze w budżecie (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 14 listopada 2019 r., sygn. akt KIO 2216/19).