Czy w powiecie objętym czerwoną strefą można zakupić do szkoły sprzęt komputerowy (laptopy, tablety) z przeznaczeniem do nauczania zdalnego dla nauczycieli i uczniów bez przetargu?
W tej sytuacji można skorzystać z art. 46c ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi bądź zastosować ułatwienia w procedurach przewidziane przez przepisy ustawy Pzp.
Odnosząc się do możliwości zakupu sprzętu komputerowego do nauczania zdalnego na wstępie trzeba przypomnieć, że zgodnie z nowelizacją ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych 5 września 2020 r. utracił moc jej art. 6 ust. 1, w brzmieniu: „Do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego”.
Z treści „Komunikatu w sprawie art. 6 tzw. ustawy o COVID-19” zamieszczonego na stronach internetowych Urzędu Zamówień Publicznych wynikało, że art. 6 ustawy o COVID-19 mógł znaleźć zastosowanie również do zamówień publicznych, których przedmiotem były dostawy sprzętu IT, czy też usługi z zakresu IT. Potrzeby zamawiających w tym zakresie różnią się w zależności od specyfiki wykonywanej działalności.
W związku z tym – jak w każdym przypadku – niezbędna jest analiza zamawiającego, polegająca na sprawdzeniu, czy planowane zamówienie na sprzęt lub usługę IT wypełnia przesłanki określone w ww. przepisie.
W tym zakresie UZP zwracał uwagę, że w związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną w kraju, pracodawcy (w tym podmioty publiczne) na podstawie art. 3 ustawy o COVID-19 polecają swoim pracownikom wykonywanie pracy poza miejscem jej stałego wykonywania (polecenie wykonywania pracy zdalnej). W opinii Urzędu, art. 6 ustawy o COVID-19 mógł być zastosowany do zamówień publicznych, których przedmiotem było wyposażenie stanowiska pracy (np. zakup laptopów, telefonów) do pracy zdalnej, czy też dostosowanie infrastruktury informatycznej zamawiającego do wprowadzenia i wykonywania pracy zdalnej.
Niemniej, od 5 września 2020 r. podmioty zobligowane do stosowania ustawy Pzp nie mają możliwości stosowania uchylonego art. 6 ww. ustawy w celu wyboru wykonawców dostaw i usług, z pominięciem ustawy Pzp, w odniesieniu do działań służących przeciwdziałaniu rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2.
Powyższe nie oznacza jednak automatycznie konieczności przeprowadzania procedur określonych w ustawie Pzp do zakupów niezbędnych do zapobiegania lub zwalczania epidemii COVID-19. Można bowiem skorzystać z wyłączeń przewidzianych w innych regulacjach, w tym zwłaszcza w ustawie o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Zgodnie z art. 46c tej ustawy „do zamówień na usługi, dostawy lub roboty budowlane udzielanych w związku z zapobieganiem lub zwalczaniem epidemii na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych”.
Sama ustawa Prawo zamówień publicznych również pozwala na prostsze procedury w sytuacjach nadzwyczajnych. Jedną z takich możliwości jest udzielenie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Przepis stanowi, że wolno skorzystać z tej niekonkurencyjnej procedury, gdy ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Istnieje również możliwość skrócenia, ze względu na pilną potrzebę, podstawowych terminów w trybach konkurencyjnych.
Podstawa prawna
Podstawa prawna
27 października 2020 r.