Zakup posiłków przez gminy dla osób w kwarantannie a stosowanie Pzp

Dodano: 01.07.2020
Pytanie:

Od 8 marca obowiązuje ustawa <a >z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych(Dz.U. poz. 374). Zgodnie z jej art. 6, do zamówień, których przedmiotem są towary lub usługi niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, nie stosuje się przepisów ustawy Pzp, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. Czy zakup ciepłych posiłków dla osób samotnych objętych kwarantanną może być dokonany aktualnie przez jednostkę budżetową gminy – GOPS właśnie w trybie tej ustawy, czy też jednostka ta musi zlecać zakup usług cateringowych na potrzeby zapewnienia dostaw takich posiłków do potrzebujących w trybach podstawowych wynikających z przepisów ustawy Pzp? Obowiązek dostawy posiłków został nałożony na ośrodki pomocy społecznej ustawowo.

Odpowiedź:

W mojej ocenie, dostawy posiłków dla osób objętych kwarantanną, podlegają zwolnieniu ze stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 6 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tzw. specustawy).

Zgodnie z art. 6 specustawy do określonych zamówień nie stosuje się przepisów ustawy Pzp, jeżeli:

1)      ich przedmiotem są dostawy lub usługi,

2)      zamówienie jest realizowane w celu przeciwdziałania COVID-19,

3)      zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.

Przeciwdziałanie to pojęcie szerokie. Z całą pewnością wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa należy traktować jako przeciwdziałanie chorobie wywołanej wirusem. Mając zatem na uwadze, że:

  • objęcie kwarantanną jest bezpośrednio związane z potrzebą przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa,
  • dostawa żywności jest niezbędna z punktu widzenia możliwości utrzymania kwarantanny, oraz
  • w obecnej sytuacji zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby a
  • takie działanie wpisuje się w ochronę zdrowia publicznego,

to w mojej ocenie zachodzi przesłanka zwalniająca zarówno dostawę żywności, jak i usługę cateringową realizowaną na rzecz osób w kwarantannie, ze stosowania ustawy Pzp.

Argumentem przemawiającym za słusznością takiej interpretacji jest również to, że obowiązek w zakresie dostarczania żywności dla osób objętych kwarantanną, realizowany jest przez OPS-y od niedawna – stanowi nowe, dodatkowe, nierealizowane dotąd zadanie, zlecone właśnie w związku z zagrożeniem spowodowanym koronawirusem.

Odpowiedź udzielona:

1 kwietnia 2020 r.

Autor:

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w tym książkowych, materiałów konferencyjnych i artykułów w publikatorach branżowych, aktualnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej oraz współpracownik kancelarii prawnej

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...

Powiązane treści