Jak korzystniej nabywać materiały medyczne, które mają aktualnie bardzo wysokie ceny?

Dodano: 10.12.2020
Pytanie:

Zamawiający organizuje coroczne zamówienie na materiały medyczne, na które składają się m.in. rękawiczki, maseczki itp. (towar wysokiego zapotrzebowania). Czy z uwagi na bardzo wysokie ceny tego asortymentu zamawiający może skrócić termin obowiązywania umowy, w nadziei że sytuacja na rynku się ustabilizuje i ceny nie będą aż tak wygórowane? Skrócenie terminu spowoduje zmianę trybu z unijnego na krajowy. Czy takie postępowanie jest zasadne, mając na uwadze art. 6 ustawy z 2 marca 2020 r. (Dz.U. poz. 374)? Czy nie zostanie to potraktowane jako dzielenie zamówienia w celu obejścia ustawy Pzp?

Odpowiedź:

Jeżeli zamawiający ogłaszając pierwsze postępowanie (ze skróconym terminem realizacji), planuje, że będzie ogłaszał następną procedurę na ten sam przedmiot zamówienia, to powinien łącznie oszacować wartość zamówień. Przepis art. 6 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wyłącza obowiązek stosowania ustawy Pzp do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.

Ustalając, czy występuje jedno zamówienie, czy zamówienia odrębne, należy odnieść się do tzw. zasady trzech tożsamości: przedmiotowej, podmiotowej i czasowej.

 

Orzeczenie

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 kwietnia 2017 r. (sygn. akt II GSK 2228/15) wskazał, kiedy mamy do czynienia z jednym zamówieniem. W uzasadnieniu wyroku Sąd stwierdził, że „(...) Zamawiający powinien traktować, jako jedno zamówienie takie zamówienia, które spełniają jednocześnie następujące cechy:

1)     mają takie same (lub podobne) przeznaczenie tj. gdy posiadają zasadniczo te same lub podobne funkcje techniczne lub gospodarcze;

2)     są nabywane w celu realizacji z góry przyjętego zamierzenia (tożsamość przedmiotowa zamówienia);

3)     istnieje możliwość ich realizacji przez jednego wykonawcę (tożsamość podmiotowa zamówienia), a obok związku funkcjonalnego zachodzi między nimi również związek czasowy (tożsamość czasowa zamówienia), tj. zamówienia te mogą być nabywane w dającej się przewidzieć określonej perspektywie czasowej”.

 

 

Zasady szacowania zamówień

Z pytania wynika, że zamawiający chce ogłosić postępowanie i przewidzieć w nim krótszy, niż pierwotnie planowano, termin realizacji. Następnie zamierza przeprowadzić kolejną procedurę na ten sam przedmiot zamówienia. W mojej ocenie wypełnione są tutaj wszystkie przesłanki do łącznego oszacowania obu zamówień. Zaistnieje tożsamość zamówień:

  • przedmiotowa (w obu zamówieniach będzie ten sam lub zbliżony zakres),
  • podmiotowa (oba zamówienia będą mogli wykonać ci sami wykonawcy) oraz
  • czasowa (ogłaszając pierwsze postępowanie zamawiający planuje ogłoszenie kolejnego).

Ogłoszenie pierwszego postępowania w niższym progu niż wynikałby z łącznego oszacowania bieżącego oraz przyszłego (planowanego do ogłoszenia) zamówienia może być uznane za naruszenie przepisów ustawy Pzp.

Jak w praktyce przeprowadzić postępowanie?

Przepis art. 6 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wyłącza obowiązek stosowania ustawy Pzp do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. W przypadku, gdy planowane zamówienie na materiały medyczne spełnia przesłanki z przywołanego przepisu, to zamawiający może kupić je bez konieczności przeprowadzania postępowania przetargowego.

W mojej ocenie „towary wysokiego zapotrzebowania” (maseczki, rękawice) warto wyłączyć z całości zamówienia do odrębnego zadania. Dzięki temu ich aktualna, wysoka cena nie będzie wpływać na cenę pozostałych kupowanych materiałów. Oprócz tego w przypadku wystąpienia braków w dostępie do tych materiałów wykonawcy nadal będą mogli złożyć ofertę na dostawę pozostałych towarów objętych zamówieniem.

Ustawowe ułatwienia

Wydzielenie zakupu „towarów wysokiego zapotrzebowania” do odrębnego zadania pozwoli zamawiającemu na skorzystanie z art. 6a ustawy Pzp. Zgodnie z nim w przypadku zamówień udzielanych w częściach, do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy właściwe dla jej wartości, jeżeli:

1)     jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80.000 euro dla dostaw lub usług oraz 1.000.000 euro dla robót budowlanych,

2)     łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia.

Odpowiedź udzielona:

10 grudnia 2020 r.

Autor:

Krzysztof Hodt  

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie główny specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce.

Powiązane treści