Procedura ta została przewidziana dla zamówień szczególnie złożonych, w których zamawiający potrzebuje wiedzy profesjonalistów do prawidłowego sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia. Może być on stosowany w przypadkach, w których instytucje zamawiające nie są w stanie zdefiniować sposobu zaspokojenia swoich potrzeb ani ocenić, co może zaoferować im rynek pod względem rozwiązań technicznych, finansowych lub prawnych.
Dialog konkurencyjny jest stosowany przykładowo w przypadku:
Dialog konkurencyjny to tryb udzielenia zamówienia stosowany wyłącznie w przypadku zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne.
Przesłanki zastosowania dialogu konkurencyjnego są takie same jak w przypadku negocjacji z ogłoszeniem (art. 170 w zw. z art. 153 ustawy Pzp).
Zgodnie z art. 153 ustawy Pzp zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji
z ogłoszeniem a tym samym także dialogu konkurencyjnego, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
1) rozwiązania dostępne na rynku nie mogą zaspokoić, bez ich dostosowania, potrzeb zamawiającego;
2) roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne;
3) zamówienie nie może zostać udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na szczególne okoliczności dotyczące jego charakteru, stopnia złożoności lub uwarunkowań prawnych lub finansowych, lub z uwagi na ryzyko związane z robotami budowlanymi, dostawami lub usługami;
4) jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco
precyzyjny sposób przez odniesienie do określonej normy, europejskiej oceny technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. c, wspólnej specyfikacji technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. d, lub referencji technicznej;
5) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1, lub zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt 3.
Przebieg postępowania prowadzonego w trybie dialogu konkurencyjnego można podzielić na następujące etapy:
1) zamawiający przekazuje ogłoszenie do publikacji w Dz.Urz. UE, co jest wszczęciem postępowania; zamawiający nie musi publikować ogłoszenia, jeżeli podstawą zastosowania dialogu konkurencyjnego jest okoliczność wskazana w art. 154 ustawy Pzp;
2) zamawiający udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania opis potrzeb i wymagań (OPiW), który ma pozwolić wykonawcom na ustalenie charakteru i zakresu zamówienia oraz wymagań formalnych i proceduralnych; dokument ten musi być dostępny od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu, nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia; OPiW podlega modyfikacjom (na kolejnych etapach postępowania) oraz wyjaśnieniom;
3) zainteresowani wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu; wyznaczony przez zamawiającego termin na złożenie wniosków nie może być krótszy niż 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji UE;
4) zamawiający weryfikuje wnioski pod kątem przesłanek odrzucenia określonych w art. 146 ustawy Pzp;
5) zamawiający informuje wykonawców, którzy złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w dialogu, o wynikach przeprowadzonej oceny;
6) zamawiający zaprasza do dialogu wykonawców, których wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu; jeżeli zamawiający zdecydował o ograniczeniu liczby wykonawców zapraszanych do dialogu (podając w ogłoszeniu o zamówieniu oraz OPiW kryteria selekcji), to zaprasza tych wykonawców, którzy spełniają te kryteria;
7) wykonawcy i zamawiający prowadzą dialog, podczas którego można omawiać wszystkie warunki zamówienia – zamawiający prowadzi dialog do momentu, aż zamawiający jest w stanie określić rozwiązanie (rozwiązania) najbardziej spełniające jego potrzeby; dialog może być podzielony na etapy w celu ograniczenia liczby rozwiązań poprzez zastosowanie kryteriów oceny ofert określonych w ogłoszeniu o zamówieniu oraz OPiW (pod warunkiem, że skorzystanie z tej możliwości zostało przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub OPiW);
8) zakończenie dialogu następuje poprzez jednoczesne poinformowanie wszystkich pozostałych, uczestniczących w dialogu wykonawców;
9) zamawiający sporządza, na podstawie rozwiązań przedstawionych w dialogu, specyfikację warunków zamówienia (SWZ) stanowiącą doprecyzowanie i uzupełnienie informacji zawartych w OPiW; treść SWZ może podlegać zarówno wyjaśnieniom, jak i zmianom;
10) zamawiający zaprasza wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców do składania ofert; w zaproszeniu do składania ofert zamawiający wskazuje m.in. adres strony internetowej, na której jest dostępna SWZ;
11) zaproszeni wykonawcy składają oferty;
12) zamawiający bada i ocenia oferty, przy czym może wówczas żądać od wykonawców uszczegółowienia, wyjaśnienia i ulepszenia treści ofert oraz przedstawienia informacji dodatkowych; niedopuszczalne jest dokonywanie istotnych zmian w treści ofert oraz zmian wymagań zawartych w OPW lub SWZ;
13) możliwość przeprowadzenia – przed wyborem najkorzystniejszej oferty i w celu potwierdzenia zobowiązań finansowych lub innych warunków zawartych w ofercie – negocjacji z wykonawcą, którego oferta została najwyżej oceniona, ostatecznych warunków umowy; nie może to jednak skutkować zmianami istotnych elementów oferty lub zmianami potrzeb i wymagań określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub w OPW ani prowadzić do zakłócenia konkurencji lub nierównego traktowania wykonawców;
14) zamawiający udziela zamówienia lub je unieważnia w przypadkach przewidzianych w ustawie Pzp.
Na stronie internetowej UZP zamieszczony jest Uproszczony schemat postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego, który w pokazuje przebieg postępowania w formie graficznej.
Podstawa prawna