INNOWACYJNE ZAMÓWIENIA PZP

Stan prawny na dzień: 28.03.2024

Pod pojęciem innowacji należy rozumieć wdrażanie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu, w tym m.in. procesów produkcji, budowy lub konstrukcji, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w działalności gospodarczej, organizowaniu pracy lub relacjach zewnętrznych.

Wdrażanie świadczenia innowacyjnego należy rozumieć jako:

  • wprowadzanie na rynek wcześniej niewystępującego produktu/usługi/procesu. Wówczas „produkt innowacyjny” różni się w sposób znaczący od produktów/usług/procesów podobnych, wcześniej na rynku występujących pod względem przeznaczenia lub cech;
  • wprowadzenie na rynek produktu/usługi/procesu znacznie udoskonalonego względem produktów/usług/procesów podobnych, wcześniej na rynku występujących. W przypadku produktów chodzi o zmianę specyfikacji technicznych, komponentów i materiałów, wbudowanego oprogramowania, łatwości obsługi lub innych cech funkcjonalnych. Oceniając czy udoskonalenie ma charakter innowacji, zawsze należy mieć na uwadze to, że wymogiem niezbędnym do takiej kwalifikacji jest znacząca zmiana cech funkcjonalnych lub zastosowań produktu.

Innowacyjne zamówienia publiczne

W komentarzu do ustawy Pzp z 2019 roku, jako przykład innowacji, Urząd Zamówień Publicznych wskazuje:

  • innowacja w zakresie metody produkcji – wdrożenie nowych urządzeń automatyzujących proces produkcyjny w ramach linii produkcyjnej czy wdrożenie wspomagania komputerowego na potrzeby opracowywania i rozwoju produktów czy usług,
  • innowacja w zakresie metody dostawy – wprowadzenie systemu kontroli przepływu towarów opartego na kodach kreskowych czy technologii RFID (radiowej identyfikacji towarów),
  • innowacja produktowa – wykorzystanie nowych materiałów poprawiających działanie produktu np. zastosowanie „oddychających” tkanin w odzieży,
  • innowacja w zakresie usług – wprowadzenie przez przedsiębiorstwa prowadzące wynajem pojazdów możliwości odbioru i zwrotu pojazdu we własnym domu klienta, co usprawnia dostęp klientów do tych usług,
  • innowacja w zakresie procesu – wprowadzenie bazujących na systemie GPS urządzeń lokalizacyjnych w usługach transportowych oraz opracowanie nowych technik zarządzania projektami w firmie doradczej.

Zamówienia na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane, które nie są dostępne na rynku, mogą być udzielane w trybie partnerstwa innowacyjnego, zgodnie z:

  • art. 189–207 – jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne,
  • art. 297–299 – jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne.

Partnerstwo innowacyjne, negocjacje z ogłoszeniem

Partnerstwo innowacyjne to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych, ofert składanych na etapie negocjacji, po zakończeniu których zaprasza do składania ofert obejmujących prace badawczo-rozwojowe, których celem jest opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych, a po ich opracowaniu dokonuje zakupu dostaw, usług lub robót budowlanych, pod warunkiem że odpowiadają one poziomom wydajności i maksymalnym kosztom, uzgodnionym między zamawiającym a wykonawcą lub wykonawcami.

Szacując wartość innowacyjnego zamówienia, należy ustalić maksymalną wartość wszystkich działań w procesie badawczo-rozwojowym, które mają zostać przeprowadzone w ramach każdego z etapów planowanego partnerstwa, oraz wszystkich dostaw, usług lub robót budowlanych, które mają być opracowane i zamówione na koniec partnerstwa.

Co więcej, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne a dodatkowo roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne, zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem.

Aspekty innowacyjne każdego zamówienia, powinny być ponadto przedmiotem rozważań zamawiającego, dokonywanych w ramach:

  • analizy potrzeb i wymagań – art. 83 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp,
  • wyboru jakościowych kryteriów oceny ofert – art. 242 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

 

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...
Słowa kluczowe:
innowacje