Czy zamówienia udzielane na materiały medyczne zgodnie z art. 6 specustawy z 2 marca 2020 r. (Dz.U. poz. 374) wlicza się do wartości zamówienia, tzn. czy przy określaniu wartości zakupów sumujemy zamówienia udzielone z wyłączeniem stosowania specustawy z tymi tożsamymi zlecanymi zgodnie z ustawą Pzp?
Uchylony przepis art. 6 ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych stanowił, że do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843), jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. Aktualnie zastępuje go art. 6a tej samej ustawy Pzp, który zaczął obowiązywać 29 listopada 2020 r. (w bardzo podobnym brzmieniu).
W mojej ocenie wynikające z przywołanego przypisu wyłączenie zamówień na usługi lub dostawy spod reżimu ustawy Pzp pozwala uznać, że zamówień tych nie należy szacować łącznie z zakupami udzielanymi na podstawie ustawy Pzp.
Szacowanie wartości zamówienia służy przede wszystkim określeniu, według jakich przepisów ustawy Pzp (zamówienia poniżej, czy powyżej progu unijnego) mają być udzielone poszczególne zamówienia składające się na ustaloną przez zamawiającego wartość szacunkową. Kwestia łącznego szacowania zamówień powinna zatem dotyczyć tylko tych postępowań, które zostaną przeprowadzone zgodnie z ustawą Pzp. Skoro zamówienia na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy covidowej były udzielane bez zastosowania przepisów ustawy Pzp, to ich wartość nie powinna być sumowana z zamówieniami objętymi ustawą Pzp.
Podstawa prawna
10 grudnia 2020 r.