Co należy zrobić, gdy wykonawca zatrudnia pracowników za stawkę niższą niż minimalna krajowa?

Stan prawny na dzień: 19.08.2024
Co należy zrobić, gdy wykonawca zatrudnia pracowników za stawkę niższą niż minimalna krajowa?

Od 1 lipca 2024 r. zmieniła się stawka minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dla zamawiających i wykonawców jest to o tyle istotne, że np. ocena kalkulacji cenowej powinna uwzględniać fakt, czy wykonawca zastosował minimalne wynagrodzenie. Jak zatem ocenić ofertę, gdy wykonawca zastosował poprzednią stawkę?   

Case study

Pewien zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień w temacie rażąco niskiej ceny. Wykonawca 3 lipca 2024 r. złożył wyjaśnienia, w których oświadczył, że zatrudnia pracowników na umowę o pracę na pełen etat za wynagrodzeniem 4.242 zł. Od 1 lipca minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4.300 zł. Jak w tej sytuacji powinien postąpić zamawiający?

Opinia eksperta

W celu wyjaśnienia rażąco niskiej ceny wykonawca wskazuje, jakie będzie ponosił koszty w toku realizacji zamówienia. Dlatego w złożonych wyjaśnieniach powinien przyjąć wynagrodzenie w co najmniej minimalnej wysokości, które będzie wypłacać pracownikom wykonującym umowę o zamówienie publiczne.

Jeżeli na podstawie treści złożonych wyjaśnień można stwierdzić, że koszty pracy oszacowano z naruszeniem prawa, należy rozważyć odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.

Wykonawca jest zobowiązany prawidłowo skalkulować cenę ofertową, mając na uwadze potrzebę przestrzegania przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

Zgodnie z przepisami ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego na pełen etat nie może być niższa od wysokości minimalnego wynagrodzenia. Kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę od:

  • 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. wynosi 4.242 zł, a
  • 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. wynosi 4.300 zł.

Jeżeli zatem zamówienie miało być realizowane w drugim półroczu 2024 roku, wykonawca powinien skalkulować cenę, przyjmując co najmniej koszt minimalnego wynagrodzenia za pracę w tym czasie obowiązującego.  

Jak wyjaśnia UZP w komentarzu do ustawy Pzp z 2019 roku „(…) Jako błąd w obliczeniu ceny uznaje się nieprawidłowości w wycenie oferty przez wykonawcę polegające na niezastosowaniu lub wadliwym zastosowaniu przepisów prawa (innych niż Pzp), które mają wpływ na wycenę oferty. Odrzuceniu, co do zasady, podlegać będzie oferta, w której popełniono błąd w wyliczeniu dofinansowania z PFRON (w sytuacji, gdy błąd dotyczy założeń do przyjęcia właściwej wysokości dofinansowania, a nie polega wyłącznie na błędzie w działaniach matematycznych). Ustalenie ceny za roboczogodzinę niższą niż minimalne wynagrodzenie za pracę może stanowić nie tylko czyn nieuczciwej konkurencji, ale także błąd w obliczeniu ceny (...)”.

W omawianej sytuacji tj. wówczas gdy przyjęte wynagrodzenie, jak zakładam, wynika z niedopatrzenia a nie złej woli wykonawcy, odradzam odrzucenia oferty jako złożonej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. Zalecam natomiast rozważenie odrzucenia oferty jako zawierającej błąd w obliczeniu ceny.

Przytoczę również kilka interesujących wyroków KIO w temacie.

Zgodnie z wyrokiem KIO z 19 września 2019 r. (sygn. akt KIO 1726/19): „Przy dokonywaniu oceny realności i rentowności ceny ofertowej, w zakresie kosztów pracy należy brać pod uwagę nie tyle stawkę roboczogodziny, co rzeczywiste koszty pracy ponoszone przez wykonawcę i przyjęte przez niego przy kalkulowaniu zaoferowanej ceny. I to właśnie te rzeczywiste koszty pracy powinny podlegać badaniu i ocenie pod kątem spełnienia warunku z art. 90 ust. 1 pkt 1 p.z.p., stanowiącego, że koszty pracy, których wartość została przyjęta do ustalenia ceny, nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej”.

Zgodnie z wyrokiem KIO z 4 lutego 2022 r. (sygn. akt KIO 115/22): „(…) Stanowisko odwołującego, iż dla kalkulacji ceny oferty przyjął wysokość najniższego wynagrodzenia z dnia składania ofert, jest niczym nieuzasadnione. Wykonawca powinien wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, jakie mają wpływ na cenę oferty. Taką okolicznością jest niewątpliwie wysokość najniższego wynagrodzenia obowiązującego w czasie realizacji przedmiotu zamówienia. Odwołujący, co prawda, stwierdził, że uwzględnił wzrost wynagrodzeń w pozycji »pozostałe koszty«, niemniej jednak w żaden sposób tego nie wykazał. Nie przedstawił bowiem żadnej kalkulacji potwierdzającej kwotę wskazaną tej pozycji”.

W przywołanym wyroku Izba daje również wskazówkę odnośnie do możliwości ponowienia wezwania w sprawie rażąco niskiej ceny. Wskazuje, że: „(…) Uzasadnieniem do skierowania kolejnego wezwania do złożenia wyjaśnień, jeżeli po złożeniu wyjaśnień pojawiły się u zamawiającego jakieś wątpliwości co do realności ceny wykonawcy, może być np. konieczność rozwinięcia lub uszczegółowienia wyjaśnień już złożonych przez wykonawcę na pierwsze wezwanie, sformułowane przez zamawiającego w sposób ogólny, oparty na literalnym brzmieniu przepisu”.

Powodem ponowienia wezwania nie może być natomiast stwierdzenie przez zamawiającego błędu w skalkulowaniu oferty, polegającego na obliczeniu ceny z naruszeniem przepisów prawa.

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...