Od 19 grudnia 2023 r. do 15 lutego 2024 r. na stronach UZP widniała ankieta z 14 pytaniami dotyczącymi regulacji Prawa zamówień publicznych skierowana do uczestników rynku przetargów. Odpowiedzi udzieliło ok. 1000 zamawiających i 200 wykonawców. Przeprowadzenie ankiety ma na celu ukierunkowanie niektórych zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych. W artykule krótko o najważniejszych wnioskach, jakie wynikają z odpowiedzi ankietowanych.
Pytania były sformułowane dość konkretnie, np.: „Czy jesteś za tym, by zwiększyć próg stosowania ustawy Pzp?”. Formularz dawał jednak możliwość wolnych wniosków i sugestii, które omówiono następnie w wynikach ankiety.
Zdecydowana większość zamawiających opowiada się za tym, aby próg stosowania regulacji ustawowych przesunąć ponad obecne 130.000 zł (85%). Wyniki w grupie wykonawców są wyrównane – za zwiększeniem progu opowiada się 53% pytanych, przeciwko jest 47%.
Jednocześnie zapytano respondentów, czy próg stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych powinien być różny dla robót budowlanych i dostaw i usług – tutaj ankietowani byli raczej zgodni, że tak.
Na pytanie, czy jesteś za wprowadzeniem procedury odwróconej także dla zamówień krajowych ok. 80% pytanych odpowiedziało twierdząco.
Obecnie ten tryb postępowania jest możliwy jedynie w zamówieniach unijnych. Przypomnijmy, że polega on na tym, iż najpierw następuje badanie i ocena przedmiotowa złożonych ofert, a dopiero na dalszym etapie sprawdzany jest sam wykonawca pod kątem kwalifikacji podmiotowej (tj. braku podstaw wykluczenia i spełniania warunków udziału w postępowaniu).
W ankiecie zadano 3 pytania dotyczące waloryzacji umów:
Kolejne pytania odnosiły się do funkcjonowania Krajowej Izby Odwoławczej:
W ankiecie zadano także pytanie o to, czy katalog klauzul abuzywnych (niedozwolonych postanowień umownych) powinien zostać otwarty. Obecnie ma on charakter zamknięty i wskazuje niedopuszczalne postanowienia umowy, które kształtują obowiązki wykonawcy w sposób rażąco nieproporcjonalny do rodzaju zamówienia oraz ryzyka związanego z jego realizacją.
Ogółem 55% badanych odpowiedziało, że katalog powinien pozostać zamknięty, tak jak to jest obecnie.
Zarówno w przypadku kar umownych jak i odpowiedzialności odszkodowawczej większość ankietowanych odpowiada, iż należy określić maksymalny próg tych wartości (73% w przypadku limitu kar umownych i 62% w odniesieniu do limitu odpowiedzialności odszkodowawczej).
Spośród otwartych propozycji zamawiających ciekawe wydają się m.in. następujące:
Opracowanie: