Od 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy związane z zamieszczaniem w rejestrze informacji o umowach zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych. Jeden z naszych Czytelników pyta, czy obowiązek prowadzenia rejestru umów będzie dotyczył miejskiego zespołu opieki zdrowotnej będącego sp. z o.o., w którym 100% udziałów ma gmina. Jednostka ta działa głównie na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych.
Nasz ekspert wyjaśnia, że jeśli podmiot nie należy do sektora finansów publicznych (dalej: jako JSFP), to nie będzie objęty obowiązkiem zamieszczania informacji o umowach w rejestrze umów.
Na podstawie art. 6 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw dodano art. 34a do ustawy o finansach publicznych. Z dodanego art. 34a ustawy o finansach publicznych wynika, że to Minister Finansów ma prowadzić rejestr umów zawartych przez JSFP. Natomiast zgodnie z art. 34a ust. 9 ustawy o finansach publicznych dane o umowach mają wprowadzać do rejestru umów kierownicy JSFP.
W opisanym przypadku warto zwrócić uwagę na art. 9 ustawy o finansach publicznych określający, jakie podmioty tworzą sektor finansów publicznych. Podmioty te są też na mocy art. 4 pkt 1 ustawy Pzp zamawiającymi publicznymi. Natomiast podane w pytaniu informacje, że gminna spółka (miejski zespół opieki zdrowotnej sp. z o.o.) jest w 100% własnością gminy, prowadzi do wniosku, że należy ona do grupy zamawiających z art. 4 pkt 3 ustawy Pzp będących tzw. podmiotem prawa publicznego.
Warto tutaj wspomnieć, że art. 36 ustawy z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. 2023 r. poz. 1723) zmienił termin wejścia w życie art. 6 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, który dodawał art. 34a ustawy o finansach publicznych, a tym samym wprowadzenia rejestru umów na dzień 1 stycznia 2026 r.