Czy z powodu przerwy technicznej 17.11 br. w działaniu Platformy e-Zamówienia trzeba przesunąć termin składania ofert?

Stan prawny na dzień: 17.11.2023
Przerwa techniczna platformy ezamowienia

Dnia 9 listopada br. na stronie Platformy e-Zamówienia pojawił się komunikat, zgodnie z którym przewidywana jest przerwa techniczna w dostępności Platformy w okresie od godz. 18:00 17 listopada 2023 r. (piątek) do północy, 19 listopada 2023 r. (niedziela). Czy w związku z tym należy przesunąć terminy składania ofert, które obejmują wskazany okres? Sprawdź, co na to nasza ekspertka.

Zgodnie z art. 131 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający wyznacza terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ofert wstępnych oraz ofert, z uwzględnieniem:

  • złożoności i specyfiki przedmiotu zamówienia oraz
  • czasu niezbędnego do ich przygotowania i złożenia.

Terminy te nie mogą być krótsze niż ustawowe terminy minimalne, o ile są one określone w ustawie.

Minimalne terminy na składanie ofert określono liczbą dni. Okres składania ofert to czas na:

  • zapoznanie się przez wykonawcę z dokumentami zamówienia,
  • wyjaśnienie powstałych wątpliwości,
  • podjęcie decyzji o udziale w postępowaniu oraz
  • złożenie oferty.

Zadaniem zamawiającego jest zagwarantować wykonawcy możliwość podjęcia wszystkich wyżej wskazanych czynności przez co najmniej tyle dni, na ile wskazuje minimalny wymóg ustawowy.

W związku z zaplanowaną przerwą techniczną dochodzi do sytuacji, w której wykonawca pozbawiony jest możliwości podjęcia przewidzianych ustawą Pzp czynności w postępowaniu przez okres prawie 3 dni.  Oznacza to, że faktyczny czas na złożenie oferty ulega skróceniu o ten czas. 

W związku z powyższym, jeżeli przerwa techniczna przypada w okresie składania ofert, to – moim zdaniem – należy wydłużyć termin składania ofert, tak aby zapewnić wykonawcy faktyczną możliwość złożenia oferty przez pełen okres minimalny, wskazany w ustawie.

Zastrzegam przy tym, że powyższe zalecenie nie wynika z literalnej wykładni przepisów Pzp! Uważam jednak, iż rekomendacja ta znajduje uzasadnienie w celowościowej wykładni jej przepisów.

Argumentu przemawiającego za zasadnością moich rekomendacji można upatrywać również w prezentowanym przez doktrynę oraz składy orzekające KIO poglądzie, wedle którego to zamawiający jako gospodarz postępowania, odpowiada za działanie infrastruktury informatycznej, przy pomocy której wykonawcy składają oferty w postępowaniu.

Orzecznictwo

W wyroku z 4 marca 2019 r. (sygn. akt KIO 268/19) Izba wskazuje, że „nadmierne utrudnienie, czy wręcz uniemożliwienie wykonawcy złożenia oferty, narusza istotę postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i stanowi poważną wadę postępowania. Nie musi być to przy tym celowe działanie ze strony zamawiającego ani okoliczność od niego zależna – może wynikać właśnie z powodów technicznych, jak w niniejszej sprawie. Przy czym »kwestie techniczne« nie dotyczą jedynie awarii urządzenia, którym posługuje się zamawiający, lecz mogą także wynikać np. z przejściowych błędów oprogramowania, zbyt dużej liczby uczestników jednocześnie korzystających z platformy itp. Istotny jest tu efekt w postaci niemożności złożenia oferty”.

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...