Zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa informacje nie podlegają ujawnieniu, jeżeli wykonawca, przekazując takie informacje, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 września 2023 r. sygn. akt KIO 2499/23).
Zgodnie z zasadą, wyrażoną w art. 18 ust. 1 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
W opinii Urzędu Zamówień Publicznych zamieszczonej pod adresem: https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/ interpretacja-przepisow/opinie-archiwalne/opinie-dotyczace-ustawy-pzp/inne/tajemnicaprzedsiebiorstwa wskazano, że:
„Zasada jawności informacji publicznej jest jedną z podstawowych zasad systemu prawnego Rzeczpospolitej Polskiej. Powszechne prawo do informacji wynika z art. 54 i 61 Konstytucji RP, przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej, a także z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W wyroku KIO z 29 marca 2021 r. sygn. akt KIO 720/21 Izba wyjaśniła, że przedsiębiorcy, którzy decydują się działać na rynku zamówień publicznych, wkraczają w reżim oparty na zasadzie jawności. Powinni mieć świadomość konsekwencji, jakie wiążą się z poddaniem się procedurom określonym w przepisach o zamówieniach publicznych. Transparentność takich postępowań pociąga za sobą konieczność ujawnienia pewnych informacji o swojej działalności. Fakt, że mogą to być informacje, których wykonawca ze względu na określoną politykę gospodarczą wolałby nie upubliczniać, nie daje jeszcze podstaw do twierdzenia, że każda z takich informacji stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa według Pzp.
Skład orzekający przywołał uchwałę Sądu Najwyższego z 21 października 2005 r. (sygn. akt III CZP 74/05), zgodnie z którą badanie skuteczności zastrzeżenia dotyczącego zakazu udostępniania informacji potwierdzających spełnienie wymagań wynikających z dokumentacji dotyczącej postępowania należy do obowiązków zamawiającego.
Aby skutecznie utajnić określone informacje, organizator postępowania powinien najpierw zweryfikować dokonany przez wykonawcę zakaz udostępnienia informacji. Weryfikacja powinna być poparta obiektywnymi przesłankami, gdyż tylko na ich podstawie można zweryfikować prawdziwość subiektywnych twierdzeń oferenta. Należy zauważyć, że w konsekwencji powyższego, zastrzeżenie informacji lub dokumentów złożonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, powinno stanowić jedynie wyjątek od zasady jawności. Aby taki wyjątek został uznany za skuteczny, wykonawca powinien wykazać, że zastrzeżone informacje spełniają przesłanki wynikające z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Więcej o zastrzeganiu tajemnicy przedsiębiorstwa w ofertach piszemy tutaj: